Direktlänk till inlägg 28 augusti 2011
Idag har jag varit nere på stranden och vid småbåtshamnen. Var väl där ungefär en timme och fotograferade kitesurfare, piren och naturen. Mycket nyponbuskar.
Tyvärr kan jag inte publicera bilderna då det är för segt att ladda upp dessa med GPRS. När jag hittat en annan lösning så kan jag ladda upp bilderna men för tillfället får ni tro mig när jag säger (nåja, skriver) att det är vackert men blåsigt.
Vad gäller inredningen så har jag ställt upp lite modeller här och var och på den gamla gjutjärnsspisen har jag lagt diverse spårbefäsningsmateriel.
I bokhyllan trängs Tri-pärmar med pärmar med SÄO och annat.
Datorn är kopplad till tv:n så jag kan kolla på DVD den vägen.
Ett skrivbord kommer att komma någon gång, då kan jag ställa upp skärmen där och så har jag laptopen stationär här hemma, kopplad till skärm och TV. (Inte helt ultimat att läsa text på TV:n sittande i soffan).
På kvällen kom hyresvärdarna (alltså de vars källare jag hyr) med en byrå och en mikro och berättade lite detaljer.
I morgon kommer jag träffa en av dom då han jobbar på skolan.
Nu har jag för avsikt att äta något lätt och titta på ett eller två avsnitt av JAG säsong 3.
Och i morgon är den stora dagen.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 | 23 | 24 |
25 | 26 |
27 | 28 | |||
29 | 30 | 31 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.