Direktlänk till inlägg 30 augusti 2011
Idag var det grundläggande banteknik på schemat oavsett om jag skrev något annat.
Grundläggande Banteknik innebar att vi gick igenom saker som banöverbyggnad och banunderbyggnad. Alltså växlar, räls, befästning och sånt jag redan kan.
Gjorde några anteckningar gällande viktiga saker som vad 1:9 betyder när det gäller växlar och avståndet mellan sliprarna. Bra att veta.
Vid lunch åt jag thaimat med några andra blivande bantekniker och sen fortsatte bantekniken med mer information om växlar, svetsning och så lite filmvisning där man bytte spår med spårbytesmaskin.
Sån skulle vi ha till Virserum :)
Vi slutade tidigare än tänkt så efter att ha stått och snackat lite och sett första fordonsrörelsen på området (en Liftmotorvagn) så åkte jag och studerade lite järnväg. Bland annat gamla järnvägen Klippan-Ängelholm och dubbelspåret Ängelholm-Vejbyslätt som dock inte är ett dubbelspår utan ett enkelspår med ett ännu ej inkopplat spår som löper parallelt.
I morgon får vi våra kläder och sen är det El- och fordonsteknik på schemat.
Entrén om man kommer med bil.
Om man kollar noga ser man att det saknas en bit av dubbelspåret. Troligen tar man inte spåret i bruk förrän man byggt klart en viss känd tunnel.
Vattenhäst längs gamla järnvägen.
"Pyttebron", en gammal järnvägsbro.
Min brevlåda har försetts med namn.
Och mitt... referensbibliotek ( ) har påbörjats.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 | 23 | 24 |
25 | 26 |
27 | 28 | |||
29 | 30 | 31 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.