bantekniker

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2011

Kläder och el

Av Bobjörk - 31 augusti 2011 17:50

Dagen började med att vi fick delar av våra kläder, jacka och byxor.

Tyvärr finns inte storleken C150 så det fick, av längdskäl, bli C54 som dock är på tok för stora i midjan. Får skaffa bälte.


Sedan var det kaffe och sen grundläggande elteknik. Dvs flera timmar med kontaktledningsprat. Sen var det lunch, som intogs inne i staden. Vi skaffade oss ett "Ät 10 gånger, få 11 måltiden gratis"-kort på en restaurang. Sen kan man ju ha med sig egen mat eller äta på skolan. Allt beror ju på plånboken.

Efter lunchen var det mer elteknik. Bland annat tog vi på oss västar, och likt en dagisklass gick 40 personer för att kolla på ett skåp för växelvärme    och sedan tittade vi på lite sugtransformatorer, kontaktledningsupphängningar och liknande. Jag passade på att känna lite på kontaktledningen. Inte ofta man får chans till det.

Sedan gick vi tillbaka, tog av oss västarna och så var det, just det, fika!


Efter fikat började fordonstekniska utbildningen. Vi kollade på en boggi, en MDR (Motordressin) och skolans T43.

I morgon är det mer fordonsteknik, då ska vi enligt läraren titta på nördbilder.   Några timmar grundläggande signalteknik ska vi hinna med också.

 

Ny jacka. Fast på järnvägen ska det ju vara orange anser jag och flera andra.


Edit: Orange anser jag att det ska vara, inte gult. Ändrat.

     

 
 
Dina

Dina

31 augusti 2011 22:54

Kul, nu fick jag en till blogg att läsa till morgonkaffet! ;-)

http://www.dinasblogg.bloggplatsen.se

Bobjörk

1 september 2011 17:48

Trevligt att bloggen uppskattas :)
Läsa blogg till morgonkaffet? Skönt att ha tid med det. Nej, jag går upp, äter frukost och sen åker jag till skolan. Skulle jag ha tid att läsa måste jag ju gå upp tidigare.

 
Dina

Dina

2 september 2011 20:53

Jo, men jag jobbar ju oftast kvällar.. :-)

http://www.dinasblogg.bloggplatsen.se

Bobjörk

2 september 2011 20:56

Ja. Det kommer troligen jag göra sen. Enklare att göra arbeten nattetid med tanke på tågtrafiken.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards