Direktlänk till inlägg 31 augusti 2011
Dagen började med att vi fick delar av våra kläder, jacka och byxor.
Tyvärr finns inte storleken C150 så det fick, av längdskäl, bli C54 som dock är på tok för stora i midjan. Får skaffa bälte.
Sedan var det kaffe och sen grundläggande elteknik. Dvs flera timmar med kontaktledningsprat. Sen var det lunch, som intogs inne i staden. Vi skaffade oss ett "Ät 10 gånger, få 11 måltiden gratis"-kort på en restaurang. Sen kan man ju ha med sig egen mat eller äta på skolan. Allt beror ju på plånboken.
Efter lunchen var det mer elteknik. Bland annat tog vi på oss västar, och likt en dagisklass gick 40 personer för att kolla på ett skåp för växelvärme och sedan tittade vi på lite sugtransformatorer, kontaktledningsupphängningar och liknande. Jag passade på att känna lite på kontaktledningen. Inte ofta man får chans till det.
Sedan gick vi tillbaka, tog av oss västarna och så var det, just det, fika!
Efter fikat började fordonstekniska utbildningen. Vi kollade på en boggi, en MDR (Motordressin) och skolans T43.
I morgon är det mer fordonsteknik, då ska vi enligt läraren titta på nördbilder. Några timmar grundläggande signalteknik ska vi hinna med också.
Ny jacka. Fast på järnvägen ska det ju vara orange anser jag och flera andra.
Edit: Orange anser jag att det ska vara, inte gult. Ändrat.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 | 23 | 24 |
25 | 26 |
27 | 28 | |||
29 | 30 | 31 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.