bantekniker

Alla inlägg den 2 september 2011

Av Bobjörk - 2 september 2011 17:19

Idag tog jag bilen till skolan för att jag skulle vara fri att åka hem/vart jag ville efter skolan.

Hela förmiddagen ägnades åt teleteknik. Som inte innebär backelittelefoner och sånt utan kommunikationsteknik.

Så det talades om GSM-R, MobiSIR men även detektorer och annat som tele sysslar med.

Vi avslutade förmiddagen med att titta på lite varmgångs- och tjvubromsdetektorer och sen var det slut för dagen. En del åkte hem till sig, en del åkte till sin hemort och jag och några till valde att äta skomakarlådan som serverades i skolrestaurangen.

Några valde att bada i den kalla poolen och när jag talat klart med dalslänningen och värmländska bröderna så anslöt jag till dom. Inte för att bada utan för att snacka skit. Sen använde jag mitt SJ-priokort för att komma in i datasalen. SJ Priokort? Hur då, undrar ni. Jo man kan programmera systemet så att det godkänner vilket kort som helst, bara det har magnetremsa så jag har mitt priokort som låskort.

Provade att surfa lite men valde sedan att ansluta till badarna igen. Vi stod utanför och snackade och sen åkte de hem.

Själv åkte jag till Hasslarp för att studera låga huvudljussignaler. Och på hemvägen åkte jag över Kattarp för att kolla på triangelspåret. Visade sig att man höll på att bygga plattform för pågatåget där. Ena plattformen var klar, men andra var bara halvklar. Spåret med halva plattformen var signalmässigt byggt som en 59 ESIK (svårt att förklara vad det är men det står för Ställverk 59 Enkelspår Samtidig Infart Kort) medan andra spåret var en 59 med dvärgsignal.

Tydligen har man inte bestämt hur man ska bygga stationen och det halvbyggda vägskyddet.


Nu sitter jag hemma i lyan och tänkte ta det lite lugnt. Vad som sker i morgon har jag inte beslutat.  

Hasslarp 33, en av få kvarvarande låga huvudljussignaler.


 

Kattarp. TIll vänster syns, vid spår 2, den ofärdiga plattformen och baksidan på den stopplykta som indikerar att detta är en 59 ESIK. Troligen försvinner denna stopplykta när man byggt klart plattformen.

 

Här syns den ofärdiga vägövergången, en nybyggd skyddsväxel och den huvuddvärgsignal som ersatt stopplyktan på spår 1.


 

Det ännu ej färdigställda vägskyddet för gångvägen.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards