Direktlänk till inlägg 22 september 2011
Dagen började med att vi bytte om till våra fina jackor och knatade ut på bangården. Vi mötte en dagisklass. Synd de inte hade västar på sig :)
På bangården delade vi upp oss fyra och fyra och gjorde riskbedömning enligt olika scenarier.
vår grupp fick scenariet att vi skulle kontrollera atc-baliser på spår 2 vid plattformens norra ände. Vi diskuterade och gestikulerade och fyllde i.
Sen till klassrummet för att gå igenom. Vår grupps lösning kunde inte få något svar eftersom vi inte visste om en extra inre tågvarnare fick stå i södra änden av plattformen för att se 540m i kurvan från Kattarp.
Så tills dess fick vi godkänt. Efter detta var det slut för dagen. Eller egentligen studietid.
Vi samlades några och åt och pluggade lite BVF923 sen åkte jag och en till mot industriområdet för att jag skulle kolla var Volvo låg och den andre skulle till BMW för att köpa nytt oljefilter. Sen fikade vi i skolan och nu sitter jag och gör lite internetärenden.
I morgon är det prov i BASÄSKYDD och sen är det nån form av teori i okänt ämne.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
|||
19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
|||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.