Direktlänk till inlägg 26 september 2011
Tog bilen till skolan ifall understället kommit. Då kan jag hämta det direkt efter skolan, något som inte går om man åker buss.
Kom till skolan 7.45 och insåg att det var måndag. Så jag var nästan en timme för tidig. Lade in skor och bälte i skåpet och gick till fritidslokalen och väntade. Snackade med lite polare som ramlade in efter hand.
Mitt skåp. Regnjacka, jacka och flamsäkra byxor. På golvet står nya skorna.
Sen gick vi bort till hus A och träffade vår lärare. Vi fick två nya kurspärmar, BBUHBT 1 och 2. BBUHBT är "Banteknik för underhållspersonal", vad förkortningen står för vet jag inte dock.
Vi började första lektiionen. Vi talade om rälsvikter (SJ 43, BV50, UIC60, GATU56 och liknande), rälsprofiler, stålsorter (R260 och R350LHT) och liknande. Sen fika. Efter fikat fortsatte rälsdelehn med en tysk film om hur man valsar 120-metersräler av en 2
meter lång stålbit.
Bensträckare på 30 minuter innan lunch.
Sen tittade vi på räls med olika skador i utställningshallen. Sen kom vi in på skarvjärn, både vanliga och isolskarvar av olika typer, tex MT-isolskarv. 20 i fyra var det slut och jag gick till hus C för att skriva ut biljetten till mässan Nordic Rail.
Därefter hämtade jag en tidsskrift jag glömt i en signalares husvagn och åkte hem.
I morgon fortsätter bantekniken, troligen med befästning. Ska man ta med sin befästningssamling tro?
Referensbiblioteket har växt. Pärmen till höger har jag haft sen tidigare.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
|||
19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
|||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.