bantekniker

Direktlänk till inlägg 27 september 2011

Ballast, betongslipers, befästning och Burton.

Av Bobjörk - 27 september 2011 22:00

Även idag tog jag bilen till skolan eftersom jag skulle på "utflykt" på eftermiddagen.


Kom till skolan runt 7:45 och snackade med lite polare.
Sen gick vi och hade lektion. Slipers och befästning var ämnet. Sen fika. Mer slipers. Alla typer som jag tidigare visat här i bloggen men även Pandrol e+, Pandrol Vipa och några till.


Lunch.


Efter lunch fortsatte vi med befästning. Vi gick ner i visningslokalen och tittade på befästning och slipers mm.
Efter fikat började vi med ämnet ballast. Tycker inte det är så ballt :)


När vi slutade begav jag mig mot bilen och körde mot E4:an. Orsaken till detta var att jag skulle till Dörarp utanför Ljungby, Småland.
Idag är det nämligen 25 år sedan Cliff Burton, basist i Metallica, omkom då deras turnebuss välte vid Gyllene Rasten. Efter 1,5 timmas körning var jag framme. Tre personer var redan där. Var de som tog initativet till att resa en minnessten för 5 år sedan. Ur högtalare spelades Metallicas tidiga skivor. Fler och fler anlände. Vi tog gruppbilder. Plötsligt ko0m en fotograf från Aftonbladet och ville ha en gruppbild. Det fick han och strax efter det åkte jag hemåt igen. Fick köra gamla E4-an en bit eftersom man asfalterade motorvägen. Stannade till vid en viadukt och gick upp och tog en bild på E4:an.



 


Och nu är jag hemma.


Cannot the Kingdom of salvation take me home


http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/hardrock/article13693066.ab

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards