Direktlänk till inlägg 30 september 2011
Tog bussen till skolan. Kom in i klassrummet, eller i alla fall hus A, exakt klockan 8.
Vi hade en annan lärare, en värmlänning, i början, och han kunde förklara neutralisering på ett sätt så att alla förstod.
I princip bestämmer man att rälsen ska läggas vid en viss temperatur, låt säga 15°C.
Lägger man rälerna 3°C under eller 7°C över det kan man fästa och svetsa rälsen och så är det klart.
Men lägger man under det måste man neutralisera genom att kapa bort en bit (finns tabeller för hur mycket som ska kapas, beroende på rälslängd och temperatur) och sen dra ut rälsen till rätt längd, fästa och svetsa. På så sätt minskar risken för att rälerna utvidgar sig för mycket varma dagar, och alltså risken för solkurvor.
Sen började vi gå igenom hur man använder ett Solapass och vilka mått som är viktiga i en växel.
Vi fick även ett varsitt ex av BVF 523.51 "Spårväxlar, normalvärden och toleranser" för på måndag ska vi ut och mäta växlar på skolans bangård.
Strax innan 11:30 slutade vi och jag gick och åt tillsammans med några kompisar och läraren Micke anslöt också. Nu väntar jag på en kompis som kommer med tåg och sen ska vi till Berlin.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
|||
19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
|||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.