bantekniker

Alla inlägg under september 2011

Av Bobjörk - 20 september 2011 16:01

Tog bilen till skolan för att få med mig dator och sånt.

Idag började vi i hus A och hade lektion med en norrlänning som ofta sade "Höll jag på att hade sagt" efter att han just sagt något.

Fika

Mer heta arbeten. Lite filmer. Lunch, sen fler filmer bland annat en med Lennart Jähkel och Gert Fylking.

Sen släckte vi brand i gasolfat. Och sen släckte vi en stackars docka. Han brann 16 gånger. Två personer lyckades sätta eld på brandfilten och en av dom dessutom på sin handske.

I morgon börjar teknikutbildningen, då ska vi knata till Skälderviken är det sagt.

Av Bobjörk - 17 september 2011 22:30

Vaknade och åt frukost och fick sen skjuts till Djurgården (går fortare och jag har ju inget SL-kort).

Drack kaffe och bytte om och startade sen upp bussen. Tog ungefär 5-10 minuter innan den gick igång.

Körde sen till Norra bantorget och hämtade upp 15 norska turister som jag körde Sightseeing med. Fjällgatan, Västerbron, Riddarholmen och andra platser besöktes innan jag släppte av dom vid Wasamuséet. Körde sen till spårvagnshallen och hade paus.

Sen körde jag mot Täby kyrka för att hämta bröllopsfölje och dito par.

Kände de som hade hyrt bussen och de kände i sin tur paret och flera av gästerna.

Visade sig vara bland annat Helena Bergström som åkte med.

Körde följet till Scandic hotel Täby och deltog på middagen (där även Colin Nutley var med (namedropping  )) där jag vann en flaska sparkling white wine. Sen tog jag mitt härke/min skönhet och drog hem.


Och just ja, under natten stal de mina regplåtar från bilen. Så nu måste jag fixa nya.

Av Bobjörk - 16 september 2011 22:00

Vaknade, packade det sista och åkte till skolan.

Trafikledning stod på schemat. Vi läste grafer och skulle använda dom för att se vad som hände om ett tåg var sent. Jag kom fram till en lösning men det gick inte för man kunde inte mötas i Vejbyslätt, enligt lärare. Efter bensträckare hade jag övertygat honom om att man kunde mötas och min och flera andras lösningar blev godkända.

Vid   satt läraren vid mitt bord och vi talade om lite allt möjligt.

Strax efter 11 slutade vi och jag tog bilen och körde mot ostkusten.


Stannade i Ödeshög och åt och fortsatte söderut.

Vid södertälje började det köra ihop sig och när jag köade i södra länken (Essingeleden var igenkorkad) tänkte jag att är det nåt jag inte saknar från Stockholm så är det köer och trafik.

Åkte ut till djurgården och hittade en parkering. 35 spänn timmen är överkomligt... provkörde sen dubbeldäckaren och åkte till Skarpnäck för att slagga hos morsan.


I morgon är det busskörning, först sightseeing och sen bröllopsfölje.

Av Bobjörk - 15 september 2011 16:44

Buss till skolan. Lade matlådan i kylen och gick till "klassrummet".
Där hade vi kurs i BVF923, alltså "Regler för arbetsmiljö och säkerhet vid aktiviteter i spårområde".
Det kom även in några med lite papper från CSN och så. Morgonfika sen fortsatte vi med BVF923 och fick intyg i "Allmän järnvägsteknik för underhållspersonal/tekniker" och "Sjukvård, hjärt/lungräddning". Det förstnämnda kan man nästan kalla intyg i att man är nörd :)
Till lunch åt jag min medhavda matlåda, stuvad potatis (något sönderkokt) och isterband.


Sen var det rundpingis igen. Med typ 10-15 personer... lite trångt kring bordet.


Sen var det ännu mer BVF923 på schemat. Lite småtest gjordes. Och en utvärdering i BATEK (dvs den allmänna järnvägstekniken) fick vi fylla i också. Vi började också gå igenom checklista för riskbedömning. Vi gick hem vid 15.


I morgon är det trafikledning på schemat. Vid 11:30 drar jag mot Stockholm för en liten helg hemma.

Av Bobjörk - 14 september 2011 15:45

Dagen började med att jag i lugn och ro åt frukost och kollade på nyhetsmorgon.

Därefter tog jag bilen (skulle tanka den inför fredagen bland annat) till skolan och satte mig med min egen dator i skolans   -  sal för att kolla mail och lite sånt som är jobbigt med min sega uppkoppling.

Därefter åt jag lunch och vid 12:30 började BASÄSKYDD igen. Vi gick igenom det vi gick igenom på förra lektionen men också lite nya grejer. Vi fick även se en film med en banarbetare som undgick att bli påkörd av två tåg. Med nöd och näppe. Även en film från indien-ish med en man som blir grillad av kontaktledningen fick vi se. Och sen en utbildningsfilm från Banverket om lite olyckor som skett och som arbetare överlevt.

Vid 15 fick vi gå hem. Vi fick dock en hemuppgift. Ett papper med frågor som vi ska besvara till i morgon då vi ska gå igenom BVF923.

Spelade lite pingis med några som väntade på tåget och sen satte jag mig vid datorn igen och skrev detta.


I morgon är det BASÄSKYDD igen.

Av Bobjörk - 13 september 2011 20:00

Idag var vi för första gången i en annan byggnad och hade lektion. Vi var i byggnad E. E som i El.

Där hade vi L-ABC och HLR. Vi var två man kort men ändå var det 15 personer i rummet förutom läraren. Det visade sig vara en man från Infranord som gått fel. Han skulle till rummet intill, där de skulle gå kurs i växelvärme.


Inget nytt på kursen, förutom liknelsen med signalen sakta när vi lade någon i "stabilt läge". "Den armen ska visa sakta". Ligga på filt var, enligt läraren, banteknikerns vanligaste läge.

Efter    och mer HLR var det lunch, därefter museibesök.

Men de flesta gick direkt till museet och använde mig som guide. Undrar varför  

Efter museibesök åkte jag hem till Vejbystrand igen. Efter lite sen lunch tog jag en tur längs den blåsiga stranden. Fotograferade Kitesurfare och massa skojiga vattenfenomen såsom vatten som blivit skum och blåste över stranden.

Efter en timmes promenad gick jag hem och tog det lugnt.


Imorgon är det sovmorgon. Vi börjar 12:30 och har sen BASÄSKYDD. Hade dock hellre börjat 8 och haft fredagens lektion då, så hade vi haft fredagen ledigt och jag hade sluppit stressa upp till Stockholm.

Av Bobjörk - 12 september 2011 17:25

Vaknade i min egen säng, åt frukost och åkte till skolan. Tog bilen då jag inte orkade ta bussen idag. Dessutom tänkte jag hänga tillbaka arbetsjackan i skåpet. Väl framme insåg jag att jag glömt nyckeln till skåpet hemma så jag tog en kaffe i restaurangen istället.


Förmiddagen bjöd på lyftdonsutbildning.

Där fick vi också lära oss att ström är som en KY-elev och tar den enklaste vägen.
Lunch tidigare än vanligt. Köttfärslimpa erbjöds och jag skrev upp mig då jag glömt ta ut pengar och de inte accepterar kort.


Efter lunch delade vi upp oss i BAN, SIGNAL och EL.

Signal hade L-ABC och HLR, El gick på muséet och hade därefter ledigt.

Vi bantekniker tog på oss våra gula jackor och gick, likt en skock kycklingar, ut på skolans bangård och hade nån slags BASÄSKYDD-praktik.

Jag fick förklara hur en spårspärr fungerar medan läraren ringde och tog ut ett A-skydd på bangården.

Sen gick vi längs spåret medan läraren blandade fakta med rövarhistorier. När vi passerade restaurangbyggnaden tog vi kaffepaus innan vi gick och kollade på lite risker såsom kablar att snubbla på, Tågvärmeposter och annat. Sen slutade vi för dagen.


I morgon förmiddag: L-ABC och HLR, eftermiddagen bjuder på museibesök och sedan är det ledig eftermiddag.

Av Bobjörk - 11 september 2011 23:00

Denna morgon kom vi igång tidigare. Jag tog med mig två i min bil och vi åkte ut i skogen där vi anslöt till de som åkte rälsbuss.


Vi avlägsnade alla skarvbultar och drog loss ena rälen. Därefter började vi det mödosamma arbetet med att ta bort sliprarna.
Vi lunchtid kom motordressinen åkande, lastad med gulaschsoppa och toscakaka samt kaffe. Vi åt och sen fortsatte vi riva sliprar.


Vid dagens slut hade vi tagit bort alla brosliprar och även några på "land". Vi åkte tillbaka. Jag fick utöva utrycknignskörning på de små skogsvägarna för att försöka hinna till vägskyddet i Aggatorp innan rälsbussen så vi kunde återställa vägskyddet då det hade bakfällt då dressinen passerade (bakfällt = bommarna går ner bakom tåget).

Dock han rälsbussen före oss (backningen på första skogsvägen tog tid) så föraren återställde vägskyddet.


Väl i Virserum igen tog vi igen oss innan vi begav oss åt olika håll för hemfärd. Jag provkörde en XC70 medan ägaren till denna körde min V70. VI kollade till banvaktstugan i Holm på vägen mot Växjö. I Åseda bytte vi bilar igen och jag körde hem till Vejbystrand och somnade som en klubbad säl.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards