bantekniker

Alla inlägg den 20 oktober 2011

Av Bobjörk - 20 oktober 2011 17:16

Till skolan, ombyte och mötas utanför- Vi delade upp oss i de vanliga grupperna.

Vår grupp gick bort till lokstallet och hämtade verktyg och två handtrallor. Den ena lastades med vertyg och den andra med sliprar. Sen gav vi oss ut och bytte några slipers på det traditionella sättet, med spade, spett och sådant.

En del var ju repetition för mig som har bytt några sliprar men jag fick också en del nya tips. Vi fick ut första slipern ganska lätt och sen stoppades den nya in.


 

Första slipersen på plats och redo att spikas.


Sen spikades det för brinnande livet och så skyfflade vi tillbaka makadamen igen.


 

Min grupps första slipersbyte. Man kan ju tro att vi aldrig gjort annat.


Sen tog vi fika. Efter fikat gav vi oss på en till. Den gick att gräva ut ganska lätt, eftersom den gick att lyfta upp mellan rälerna pga att den var totalt sönder. Ganska lättgrävt sedan. Jorden i Ängelholm är inte så mycket jord. Mest kalkrik sand. Efter att ha stoppat in en ny slipers och stoppat denna började det regna. Vi snyggade till lite och lastade upp de gamla sliprarna på ena trallan och lastade dom på en lastpall. Micke, en lärare, passerade och ropade till oss som höll på lasta att de skulle passa så inte jag tog med mig slipersen till VIrserum. Så skedde inte och vi gick och åt mat. Idag hade jag dosa med mig. Kyckling med curryris hade jag lagat till.


Efter lunch bytte grupperna så vi skulle nu byta en räl, eller lägga in en så kallad passräl. Platsen var redan given, för gruppen innan hade räknat fel och kapat 20 centimeter istället för 20 mm så deras räl hade blivit för liten.

Medan jag och några till knackade bort heybackklämmorna och lossade skarvjärnen med bensindriven mutterknackare (ännu en monstermaskin)   kapade de andra räls till rätt längd.


 

Gamla rälen borttagen och avbefäst och håller på lyftas undan.


Sen fick vi tips om hur man lyfter en räl. Och efter några "Åååå... hej!" som fick en del på plattformen på andra sidan bangården att häja ögonbrynen, låg den längs med den andra rälen. Sen var det bara att baxa på plats. Exakt 10 mm skarvmellanrum fick vi till, alltså totalt 2x10mm.


När det låg  på plats hade vi rådslag. Ta en tidig fika och sen befästa, borra hål och skruva skarvjärn, eller tvärtom?

VI bestämde oss för tvärtom så jag började knacka in heybackklämmor medan några andra körde rälsborren. Sen körde vi mutterdragare igen, men den blev sur. Så det blev till att byta maskin. Tur vi hade en Unimog med verktyg. Vi började plocka ihop och sen fick vi ta en fika innan vi gick hem. Så vi gick och tog en fika. Vi kom när de andra gick för klockan var cirka 14:25. Vi satt och snackade ett tag och sen gick vi och bytte om och jag åkte hemåt. Tömde brevlådan. En avi bland annat. Gick ner och öppnade dörren. Fick besök av husets katt, tog en liten lov i lägenheten och sen gick den upp till sig när jag öppnat den dörren.

På ICA hade dom dock inte fått in paketet. Stod "hämtas tidigast 20/10 16:00. men det fanns ändå inte. Skumt. Får försöka i morgon igen.


I morgon är det för övrigt skolbänken igen. "Spårsvetsinfo" med en gammal räv.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards