bantekniker

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2011

Snö- och vegetationsröjning samt prov

Av Bobjörk - 24 oktober 2011 16:27

Dagen började med frukost och sen åkte jag till skolan.


In med dosan i kylen och sen bort till hus A. 2 timmar ägnades åt snöröjningsteori och sen vegetationsröjningsteori.

Blir tid till praktik senare. Särskilt för det förstnämnda. Till lunch hade jag med mig spaghetti och köttfärssås med mycket vitlök.

Sen blev det lite rundpingis och efter det prov som väl gick sådär. Underballasten ska väl bland annat dränera? Inte bara ta upp trafikbelastning? Då borde båda vara rätt ju. Nåja, det var tydligen fel.

Sen blev jag förvirrad på frågan om vem som ansvarar för besiktning. Svaret skulle vara "Infrastrukturförvaltaren" men det svaret fanns inte, bara "Infraförvaltaren" så därför svarade jag inte det. Och fick fel. Så det blev bara G, inte VG.


Nåja, efter provet redovisade vi projektarbetet från förra måndagen. "Min" grupp var dyrast, men det behövde inte betyda att vi inte skulle få kontraktet. Man kan ju vara certifierad enligt massa iso och få massa "poäng" för det och därför vinna kontrakt ändå. Men nu var ju det hela bara en fiktiv upphandling.


Sen hade vi utvärdering, sen fika sen fick vi gå hem. Men först spelades det pingis. Jag tittade dock mest på eftersom jag inte riktigt spelar i samma liga som "materialarna" dvs de med eget rack.


Åkte sen hem.


I morgon blir det praktik, exakt vad vi ska göra vet jag inte. Pinnlödning och Heybackplattebortskruvning stod på schemat bland annat. Men inte för alla så vi får se.


För övrigt har man ändrat bredden på bloggen så headern är numera för liten. Måste alltså åtgärda det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards