bantekniker

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2011

Naziräls och hårt arbete

Av Bobjörk - 25 oktober 2011 17:51

Dagen började som vanligt med frukost och sen färd till skolan.


På med arbetskläder och sen samlas utanför. Min grupp gick till svetshallen och hämtade två fordon, en Mercedes Unimog och en Opel pickup. Sen begav vi oss till arbetsplatsen.

 

De båda fordonen parkerade.


Uppgiften var att byta räls. Enkelt, kanske vissa tänker. Men betänk då att vi måste finna bra rälslängder, kapa dessa fria från svetsskarvar och få till vettiga långder. Till detta tillkommer också att några sliprar måste sänkas för att de rälerna vi lägger, 50 kg/m, är högre än de som 41-kgs vi avlägsnar. För att inte få en abrupt höjdsklllnad i skarven krävs det att de sänks något. Höja sliprar är enkelt, bara lyfta och stoppa. Sänka är svårare. Så vi kastade oss över verktygen.

 

Området vi arbetar på är ungefär mellan de röda linjerna. Spåret närmast i bild är 50-kgsräler på träslipers med spikbefästning. Här har vi börjat gräva ut sliprarna något.


Jag kastade mig över att lossa skarvjärnen.


 

41 kg-räl till vänster, 50 kg till höger.


Vi mätte, kapade, avbefäste och hade oss och fikade också.

Läraren ville ha de gamla rälerna i behändiga 8-meterslängder. Eller ja, om man nu anser 328 kg vara behändigt.

Så jag tog kapmaskinen och kapade en snitt i rälen.


 

Ett kap. Observera att rälsen är gjorda av tyska Krupp 1938.


En skolklass (Sjundeklassare) kom på besök så vi tog lite övertid så de fick se när jag grävde och de andra kapade.

Även den andra gruppen visade upp sig, de bytte slipers med sliperbytare.


 

Skolklassen beundrar sliperbytare.


Sen åt vi mat. Jag hade ingen dosa så det blev Korv stroganoff i restaurangen. I morgon kanske jag går in till Centrum och äter men jag är inte säker.


Efter lunch fortsatte vi. Jag åtog mig att borra hål för skarvjärnen. Dock var flaskan för såpvattnet trasig så vi fick skaffa fram en annan. Sen började jag borra. Eller hade börjat borra om jag inte fick brottas med Hondamotorn som ville krångla och stanna. Första hålet tog nästan fem minuter att borra. Men jag kom igenom. Envisheten vann över maskinen. De andra hålen gick riktigt bra.


Vi fikade och fortsatte sedan med räskapning och borrning. Dagen började gå mot sitt slut och vi började plocka ihop.

 

Några av  de redskap vi använda. Mutterknackarna ej på bild.

Verktyget längst till vänster (inte kapskivorna alltså) är rälsborren, sen de andra två är rälskapmaskiner från Huskvarna. Den högra av dom är den kraftigare av dom.

Vattendunkarna innehåller såpvatten och krävs för att  inte förstöra borret när man borrar räls.

Brandsläckaren är använd, det kapades räls med skärbrännare och då brann det lite i en slipers och brandsläckaren stod närmast. Läraren tyckte att de skulle  använt vatten, men vad är bäst, att ta det närmaste eller springa runt och leta? Hade det varit torrt i markerna gäller det ju sekunder.


Verktygen lastades in i bilen och vi gick tillbaka till hus C för att byta om.


Sen åkte jag hem och i brevlådan låg avi från Schenker. Så jag fick bege mig till Förslöv.

Visade sig vara min ryggsäck som kommit.


I morgon fortsätter jobbet, vi är inte klara ännu, vilket inte heller lärarna räknat med att vi skulle vara heller.


Och vad menar jag med Naziräls? Jo, för några år sedan upptäckte någon att det låg räls tillverkad under andra världskriget av Krupp eller annan tysk tillverkare i Storängen i Nacka. Denna person blev förfärad över detta och ringde till lokaltidningen Nacka Värmdö Posten. Där hittade han nån kvällstidningsreporterwannabe som ringde till bland annat mig för att få det bekräftat att det låg räls från andra världskriget i Storängen. Jag svarade ja och att det är rätt vanligt med sådan räls.

Nästa vecka var det en artikel i NVP med rubriken "Naziräls på Saltsjöbanan" och det tyckte hag var lite kul. Skriva en artikel om absolut ingenting.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards