bantekniker

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2011

Grävlingskrock, hålfel och mer spårbygge

Av Bobjörk - 27 oktober 2011 19:08

Dagen började med frukost och sen iväg. Riktigt svårt att se var man körde. Dis/Dimma och mörker gjorde att sikten var 10 meter, obefintlig vid möte. Väl ute på stora vägen körde jag på en, förvisso redan död, grävling. Smällde till bra. Enda skadan var att den ändrade framvagnsinställningen. Innan smällen drog bilen något åt höger. Nu går den rakt fram.   


Idag var alla sena, eller ja, på nåt sätt lyckades de flesta vara klara 8:00-8:05. Tre personer skulle laga en vägövergång som blivit sönderkörd av en lastbil. Jag anmälde mig frivillig. TIll slut anmälde sig även en person till och vi försågs med verktyg. Men först skulle vi ner och hämta våra vinterjackor (parkas) i förrådet. Nu har vi äntligen fått dom.

Sen återgick vi till att försöka flytta tillbaka de trälämmar som flyttats.

 

Den aktuella vägen. "Lämmarna" har förskjutits i sidled åt vänster.


De vägde rätt mycket så det var tungt att baxa. Efter ett tag kom vi på en metod. Ner med domkraft mellan sliper och sidan på lämmen. Och med domkraft menar jag ingen sån där som medföljer när man köper bil utan lite rejälare doningar. Sen vevade vi.


Första på plats. Bara tre kvar då.


Vi domkraftade den andra på samma sätt.

 


Men den tredje blev jobbigare. Den låg så att domkrafen var antingen för kort eller för lång, i förhållande till mothåll (slipers). Vi försökte hitta brädor. Då plötsligt fick vi "förstärkning" i form av en exra man som kom i Opeln.

Efter lite baxning kunde vi slutjustera med domkraft.

 

Klart. Klockan är nu 9:35 ungefär.

9.35, innebär  . Perfekt timing.


Efter fikat gick vi till rälsbytesplatsen. Där spikades det. Vi baxade räls, det spikades och hades.


Plötsligt var det lunch.  Följde med några till en restaurang i centrum. Lite billigare än den jag gått på förut.


Sen tillbaka igen och arbeta vidare. Det borrades hål för skarvar som vi började montera.

Då visade det sig att skarvöppningen (alltså mellanrummet mellan rälerna) blev för stor.

Stormöte!

Efter att 9 man stått på knä vid en skarv (måste sett kul ut från plattformen) kom vi fram till att hålen i de 50-kilosräler som redan låg i spåret hade borrats fel. Hålen var för nära kanten på rälen. Så det var inget att göra åt för tillfället. Kan åtgärdas senare med hjälp av en passräl eller liknande.


Arbetet fortsatte. Stoppade en sliper medan den lyftes upp med spett. Rejält nersjunken och för att man ska kunna spika måste den ligga mot räls underkant.

14:00. Fika.

Under fikat hällde jag ut en halv kopp kaffe över bordet. Bara att ta en trasa och torka.


Sen åter till arbetet. Nu skulle övergångsskarven mellan 50- och 41-kilosrälerna monteras. Jag bankade och slog på skarvjärnet medan min namne lyfte 41-kilosrälen till rätt höjd. Fick in en bult genom 50-kilos. Försökte sen få in en i 41-kilos... bankade. Tittade sen och såg att hålen inte stämde.

Visst ja, det är ju en 50-kilosräl. Den har ju inte samma hålbild som 50-kilos. Det ska vara en annan mall till borrmaskinen.

Nu hade dessutom läraren visat hur man kunde borra utan mall, genom att mäta och rita med krita.

Tyvärr hade mätningen skett på 50-kilosräl.

Efter lite rådslag kom vi fram till att borra ett nytt hål för att kunna fästa åtminsotnde en bult i 41-kilosrälen (den ska ju ändå bytas nästa vecka). Så fram med borrmaskinen och borra.

Sen, med hjälp av milt till besinningslöst våld fick vi dit övergångsskarvjärnet.

Vi avlöste spikgänget med spikning.


Sen började vi baxa andra rälen på plats. och spika denna. Vi fick lossa lite på ett skarvjärn mellan de båda nylagda 50-rälerna för den hade spänts snett. Lossade på bultarna och bände med spett så flyttades rälen till en för ändamålet bätte postition. Vi hann inte klart för det var dags att packa ihop.

Vi gick bort och packade ur alla grejer och bytte sedan om. Sen åkte jag hem, men tvättade först bakrutan på bilen. Spolningen sprutar överallt utom just på bakrutan så dne blir skitig.


I morgon har vi ledigt. Eller ja, vi är fria, för vi har arbetat in mycket tid. Och just halvdag med praktik är lite jobbigt eftersom mesta tiden går åt till att packa in och ut allt.

På måndag spikar vi spåret på var tredje sliper, så man får spårvidd, sen gör vi klart vid annat tillfällle.


För min del blir det nog städning här hemma i morgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards