Direktlänk till inlägg 31 oktober 2011
Vaknade nästan en timme före klockan ringde. Tog mig en dusch och åkte till skolan. Ställde matlådan i kylen och gick och bytte om.
Idag skulle vi göra färdigt det sista och även byta ut en till räl, för att åtgärda felet med hålen för skarvjärnet som upptäcktes i torsdags.
Vi åkte till platsen och började arbeta. Jag mätte lite och drog åt en skarv. Sen var det fika.
Jag fick sen uppdraget att åka med Opeln till svetshallen för att hämta pinnlödningsaggregatet vilket jag gjorde och medan jag fixade i ordning alla kablar som skulle lödas fast åkte någon iväg med Opeln. Så jag fick fixa lite med att skotta ner lite jordkablar med mera men sen återkom Opeln. Precis när jag skulle börja blinkade den Error. Började försöka fixa. Men den ville inte. Sen blev det lunch. In med aggregatet i Unimogen och sen gå och äta. Lasagne blev det idag.
Sen blev det ingen lunchpingis för någon. Orsaken var detta:
Pingisbordet var borta. Oklart varför men det har haft en spricka i sig och buktat lite neråt på ena sidan,
Åter efter lunch fungerade pinnlödningsaggregatet och jag pinnlödde alla skarvar på vårt nymonterade spår.
Fika.
Och sen mer lödning. 15:00 var vi klara med allt och vi fick gå hem. Jag tog Opeln till svetshallen och ställde tillbaka pinnlödningsutrustningen på sin plats igen. Laddningskabeln åkte in också.
Från nederkant i bild och en bit framåt är högerrälen bytt. Där sen området ser ut som en nygrävd trädgård (fram till den vita säcken som innehåller rälsspik) har vi bytt båda rälerna och sen sopat fint efter oss.
Sen åkte jag ner till Helsingborg för att gå på ICA Nära City. Hittade parkering precis utanför fast på andra sidan gatan då. Gick in och köpte en back (15 stycken) Zeunerts Julmust. Enda julmusten man behöver.
De hade tagit in den bara för att den har så många anhängare på Facebook, enligt en anställd. Vi talade lite om det speciella med musten (hon visste inte varför men nu vet hon).
Gick ut, packade in och gjorde sen en fin U-sväng. Jag är ju från Stockholm.
Åkte hem. I Ängelholm var det full utryckning till flygplatsen. Oklart varför.
En ganska ointressant dag, arbetsmässigt sett.
I morgon: Slipersbyte med maskin.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 |
9 |
|||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
16 |
|||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 |
|||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 |
30 |
|||
31 | |||||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.