bantekniker

Alla inlägg under oktober 2011

Av Bobjörk - 18 oktober 2011 20:21

Körde till skolan.


Snabb introduktion i Pinnlödning.  

Efter kaffet, lite mer om pinnlödning, sen gick vi ner och bytte om och gick bort till svetshallen. Där fick vi se hur man termitsvetsade. Riktigt varm och ljust när man smälter järnoxid (4000 grader) och smälter ihop räler.

Sen pratade vi lite allmänt om att slipa och om slipersbyte och sen var det lunch.

Efter lunch fick vi förevisat hur man pinnlöder med olika aggregat, sen fick vi prova på att pinnlöda i en stackars växel. Ena maskinen krånglade men lagades sen.


    

Min första pinnlödning (den till höger)

Och vi hade fått fel "skott" som de kallas så de smälte inte ordentligt, men efter inställning av maskinen till rätt typ gick det bättre.

  sen tittade jag lite kort på pingis och sen biljard.

Orsak till att jag itne spelade var att det fanns ont om rack, dessutom är jag tillräckligt dålig i vanliga kläder, tänker då i skyddskor och svetsbyxor med knäskydd.


Sen pratade vi om växlar, rälstyper (hur man känner igen dom) och så fick vi gå hem.


I morgon ska det slipas och kapas enligt rykten. Samling i svetshallen i full mundering 08:00.


Edit: Kom på att jag kanske skulle berätta vad pinnloödning är.

Jo, det är för att fästa jordförbindningar med mera i rälen.

Med hjälp av en slipmaskin slipar man rent rälslivet. Sen fäster man aggregatets jord på ovansidan av rälen (ingen rost där) med magnetem, sen stoppar man i ett så kallat skott, en liten metallpinne med silverlod i spetsen, i maskinen och sen en keramikhållare (för att inte smälta själva pistolen).Sen stoppar man in pinnen i kabelskon, stoppar det hela mot rälen och trycker av. Efter ett kort men intensivt ljusken på nån sekund, så sitter det hela fast och den delen som inte är silver slås bort med en hammare.

Av Bobjörk - 17 oktober 2011 18:13

Hela dagen har ägnats åt projektering av en mötesstation.

Vi delade upp oss i grupper om fyra och fick samma uppgift.

Den var att ett 800-meters mötesspår skulle byggas och vi skulle beräkna kostnader för grus, makadam, slipers, spår, växlar, byggnatin, transporter, personalkostnader, maskinhyra med mera.


Först räknade vi ut hur många meter räls vi behövde, närmare bestämt 1600 meter.

Sen antal sliprar, där fastnade vi tills vi hittade en uträkning och fick antalet 1232 stycken. Sen antalet befästningar per slipers, dvs 4 stycken E-clip och fyra isolatorer per sliper.

Och så kostnaden för det.


Sen kom nästa nöt: Antalet skarvar som behöver svetsas. Vi ritade upp station på tavlan och bestämde oss till slut för en summa.


Sen var det själva bankroppen.

Såhär räknade vi ut den:

 

Först ritade vi upp det som skulle räknas ut. Nedre delen utgörs av grus och övre av Makadam klass I


Sen tog vl lunch. Isterband och stuvad potatis i restaurangen blev det för min del eftersom jag glömt min dosa.

Efter lunch och lite lunchpingis och -biljard (inget spelande för min del) så gick vi till vårt hus igen för att få ut lite handskar och för att kunna byta eventuella plagg som har fel storlek eller så.


Sen fortsatte vi.


 

Och här diskuterar vi flitigt.

Observera hur vi alla lagt upp papperen olika på våra skrivbord.


 

Och här har vi räknat ut det hela och sen skrivit hur mycket som skall köras ut med lastbil respektive QBX (som alltså är en makadamvagn).


Sen var det bara att räkna på vikten och hur många körningar som behövdes och sen kostnaden och hur många lastbilar och timmar med mera.


När dagen var slut hade vi börjat räkna på personalkostnader.

Vi räknade lite fel på våra svetsare så plötsligt utbrast en i gruppen "Vi kan ju inte lägga ut 4,4 miljoner på svetsare!!" och efter ett tag insåg vi att om man har flera svetsare än en måste man också dra ner antalet timmar det tar. 1 skarv, 60 minuter för en person. Dvs två personer kan göra två skarvar på en timme.  

Med vår första uträkning skulle alltså en person arbeta och resten titta på. Och det skulle vi betala 4 miljoner för... tur vi kom på bättre tankar...  


Sen hade vi en kort genomgång om vad vi ska göra resten av veckan.

I morgon ska vi pinnlöda men också prova på en annan metod för att fästa kablar i räls. Bilder lär komma i bloggen i morgon.


Uppgiften då? Ja, den ska redovisar nästa måndag.

Av Bobjörk - 13 oktober 2011 19:10

Dagen började med att jag snackade med lite kompisar.

Sen gick vi mot klassrummet och kom in exakt på slaget 08:00.

Lektion nummer ett för dagen handlade om allt från fordon, redskap och maskiner till olika sätt att klanta sig och att våga säga nej till saker man inte känner att man klarar av.

Fika och sen lite mer om fordon, maskiner och redskap. Vi skulle ha fått gå ner och kolla på lite redskap men så blev det inte.


Lunch, hade med mig dosa med lite fläskkarré och stekt potatis.


Efter lunch fick vi certifikaten i Heta arbeten och vi pratade lite om spårbesiktning och stoppbockar. Vi gick ut och kollade på en stoppbock, några vägövergångstyper (alltså själva beläggningen som bilarna kör på) av de godkända typerna Storplan och Strail. Vi gick även bort och tittade på ett spårkryss med rörlig spets som nån grupp  ska montera under praktiken på skolan.


Vi fikade och när vi återkom fick vi reda på vilka grupper som skulle göra vad i november-december. Vi blir uppdelade i två grupper där de ena har växelbyggarkurs och de andra kap och slip.

Jag hamnade i den grupp som ska bygga växlar i år och kapa nästa år.

Vi fick även skriva upp oss på en lista för att gå på läkarundersökning hos previa. Krävs för att få använda de starka ämnena som används när man limmar skarvjärn i växlar.

Sen fick vi göra en övning där vi kontrollerade skarvöppningar och undersökte hur mycket räls som fattades.


Sen en snabb repetition om kursen hittils.


Och så fick vi en tråkig nyhet. Vi är lediga i morgon :)


På måndag ska vi däremot projektera ett bygge av en mötesstation... förlåt... driftplats.


Glömde nämna. Vi spelade pingis också.

Av Bobjörk - 12 oktober 2011 19:51

Skolan började med prov. Provet gick bra. Det var bara 11 frågor.

Felet var att jag i protokollet för spårlägeskontroll råkade få -10 - 10 till 0 istället för -20.

Medan vi väntade på dom andra så spelade vi musik.

Efter provet gick vi igenom det. Sen fika.

Efter fikat hade vi ritningsläsning. Vi fick läsa en ritning och svara på ett antal fråor på ett formulär.

Lunch, medhavd lasagne för min del.

Sen pingis. GIck väl lite bättre än vid gårdagens lunchpingis.


Efter lunch gick vi igenom ritningsläsningen och sen började vi läsa lite om skyltar, fria rummet och lite sånt.


Slut för dagen, sen pingis och hemfärd.


I morgon har vi "Fordon och redskap" med ny lärare. (Gammal svetsare).

Även lite praktiska övningar på eftermiddagen. Trevligt att få göra lite praktiska övningar.

Av Bobjörk - 11 oktober 2011 21:24

Dagen började som vanligt. Hade köpt bröd och fil så det blev inte en lika torftig frukost som igår.


I skolan började vi gå igenom spårlägeskontroll. Efter morgonfikat gick vi ut för att mäta spårlägt på skolans spår och också för att märka ut horisontal- och vertikalkurva på det så kallade "Spårriktarspåret".

    

Här har vi märkt ut ÖKTP I, dvs ÖvergångsKurvans Tangentpunkt. alltså början på en övergångskurva.

Värdena visar från höger till vänster:
H=0 innebär att rälsförhöjningen är 0 på denna punkt. Detta talar även den gula brickan om.

ÖKL 30m innebär att Övergångskurvans längd är 30 meter. R=380m innebär att radien i cirkulärkurvan är 380m och Fh=30 innebär att rälsförhöjningen i cirkulärkurvan, alltså den förväntade (om 30 meter) är 30mm.


Sen mat, denna dag i matlåda/matdosa. Självklart pingis efter maten.

Sen talade vi om avvägning och fick prova på att mäta upp lite objekt med bland annat en laser. Sen fika och sen övningsblad inför morgondagens prov.


Vid skoldagens slut var det så dags för pingis. Vi körde några matcher rundpingis, några dubblar och sen var jag och Fredrik kvar och övade servar och skruvar i nån timme eller två, sen hem för att plugga. I morgon är det som sagt prov, men även nya ämnen.

Av Bobjörk - 10 oktober 2011 19:34

Hade inget bröd hemma så det blev bara kaffe till frukost.

Åkte sen till skolan.

Där fick vi se våra prov i BASÄSKYDD.

  

Mitt resultat: 30,5 av 31,5 möjliga.  


Sen gick vi igenom frågorna och fick sen gå och dricka kaffe i en timma.

Spelade lite pingis och vid 10:00 gick vi till museét och fick en guidad rundtur.

Sen lunch. Eftersom jag kom hem från Virserum sent igår så hade jag inte gjort någon matlåda (eller matdosa som det heter på dalmål) så det fick bli restaurangen.

Okej mat idag bara. De brukar vara bättre.


Sen fortsatte vi med spårgeometri, denna gång horistontalkurvor, dvs backar.

För att räkna ut riktvärdet på dessa använder man följande formel:


Rvrikt < 0,25 x (1,3 x V)³


Där V är hastigheten.


Minimivärdet är då, som ni kan gissa:


Rv = 0,25 x V³


Sen började introduktionen till morgondagens ämne som är spårbesiktning.

Egentligen skulle vi gått ut och hafte lite praktik i spårgeometrin men pga ösregn så tyckte inte läraren att han ville gå ut. Blir mer praktik i morgon.

Av Bobjörk - 6 oktober 2011 18:55

Dagen började med frukost, sen åkte jag till skolan.

Annan lärare idag. Han började med banunderbyggnad. Alltså det under ballasten, inklusive broar, tunnlar och sånt.

 

Spårgeometri stod på schemat. Vi fick lära oss om övergångskurvor och cirkulärdito.

Vi fick även lära oss att
Rrikt = 11,8 x (1,3 x V)²

                    250
Där V = Planerad största tillåtna hastighet.
På så sätt får man reda på vilken radie en kurva bör ha med hänsyn till hastighet och framtida hastighetshöjning.

Vi fick också lära oss att


Rmin = 11,8 x V²
               250
dvs den minsta radie en kurva bör ha om man inte vill bygga för framtida höjning.

Vill mah ha reda på hur lång raksträckan bör vara mitt i en S-kurva får man använda sig av följande formel:

 R1xR2 

(R1+R2)


Där R1 är kurva 1 och R2 kurva 2.

Är svaret mellan 100 och 120 ska raksträckan mellan kurvorna vara 7 meter

Är det under 100 ska raksträckan vara 10 meter.

Detta för att säkerställa buffertövertäckning i kurvorna.


Nånstans mitt i detta hade vi lunch. Efter maten spelade vi som vanligt pingis.


Sen fortsatte matten ovan.


Sen   där de flesta gick ner till skåpet för att hämta regnjackan innan vi gick till restaurangen. Efter fikat spelade fem personer biljard. På något sätt lyckades jag vinna. Sen fortsatte vi med rälsförhöjningsuträkningar.

Vi hann börja lära oss skillnaden mellan teoretisk och anordnat rälsförhöjning samt ett antal nya formler.

När vi hade slutat gick jag och tittade på när några övade sig i pingis sen åkte jag hem.

I morgon är det rälsförhöjningsöverskott och rälsförhöjningsdbrist som står på schemat.


Det visste ni inte va, att det är massa matematik man måste lära sig för att bli rallare?   

Av Bobjörk - 5 oktober 2011 21:44

Vaknade tidigare än vanligt och åt frukost. Duschade. Sen tog jag bilen och körde till skolan. 07:30 avgick de två bussarna och vi fick varsin röd tröja med texten "Pluggar Järnväg" på bröstet. Efter cirka två och en halv timme eller så var vi framme vid Elmia i Jönköping.

Vi klev in och blev direkt "attackerade" av BB Rail som sökte... signala och el-människor mest...

Vi bantekniker drog runt stundom i grupp, stundom ensamma, och besökte potentiella arbetsgivare som InfraNord (som mest sökte signalare), Strukton, BBRail med flera. De sistnämda behövde man inte söka upp för dom sökte mer eller mindre upp oss.

Annars tillbringades mycket av tiden med att samla på sig pennor, kepsar och annat onödigt... jag menar, livsnödvändigt, hos de olika bolagen.

Missade tyvärr Plasser &% Theurers monter så jag har ingen tumstock. Däremot ett måttband från BB Rail.

Mat intogs i en av restaurangerna till det facila priset 99 svenska kronor för pannbiff med kokt potatis.

Sen gick vi ut och kollade på när de bytte slipers med hjälp av en blå Huddig 1260 (dvs en traktorgrävare).


Sen mer samlande. Träffade även två spårvägare som var där. Pratade med Strukton som även bjöd på   . De verkade minst sugna på att anställa eller ta emot praktikanter. Kanske bättrar sig om en månad när vi har jobbmässa i skolan.


Fyra bantekniker (jag var en av dom) fick varsin väst av Tenconi. De verkade normalt inte dela ut några västar men vi/jag stannade till för att kolla på deras isolskarv som våran lärare talat om. Nyligen godkänd av Trafikverket. Tala rälsvikt och växlar på engelska var en utmaning. Han blev lite intresserad av skolan och vi svarade. Sen fick vi västar och pennor som tack för visat intresse   

Jag är nog lite störd som ställer mig och pratar om en isolskarv, dvs järn och plast, och rälsvikter med en vilt främmande människa :)

Vid 15:00 avgick bussen hemåt igen. Bussresan kännetecknades av jämförande av påsinnehåll. slänga stereotyper på signalare/bantekniker mellan varandra och kommentera bussförarens något skumma körning.

Åkte sen hem och satte mig att vila lite.


I morgon är det spårgeometri på schemat, men som jag förstod det ska vi ha banunderbyggnad istället, för det är bättre att ta det i den ordningen.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards