bantekniker

Direktlänk till inlägg 1 november 2011

Slipersbytare och ett långt läkarbesök

Av Bobjörk - 1 november 2011 18:10

Dagen började som vanligt med frukost och sen färd till skolan. In med maten i kylen och sen bort och byta om.


Idag skulle vi lära oss köra slipersbytare. Först delade vi upp oss i två grupper. Den ena gruppen körde iväg med verktygen och vi fick en kurs i slipersbytaren.


 


En fyrcylindrig dieselmotor från Perkins med två batterier på totalt 12V 160A.

Tillverkad 1979 av Lameco i Hällnäs. Hon går än, trots en olycka som gjorde henne skev. Men det är åtgärdat nu.

Körs framåt och bakåt med två spakar. En hel del spakar att hålla reda på men just för framdrivningen var det inte så många. Fick en bra känsla när det var min tur. Man känner ganska bra när det börjar dra så man kan starta mjukt.

Som vanligt med lätta spårgående fordon är det svåraste att stanna.


Vi körde fram och tilbaka över bangården för att prova på maskinen och sen körde vi och fikade.

Efter fikat växlade vi in på det spår där bytet skulle ske. Vi var tvugna att demontera en klov för att lägga om sista växeln. Sen visade läraren hur man byter slipers med den och alla moment som behöver göras.

Medan läraren undervisade en person inför nästa byte fixade vi lite med slipersen han just bytt. Spikning och sånt.


 

Det är några sliprar som skall bytas. Alla vitmarkerade.


 

Ska bli intressant att byta i denna dubbelslipersskarv.


Efter att några bytt blev det lunch och vi fick och åt. Fläskkarre med ris hade jag med mig.


Efter lunchen fortsatte vi med byte. Det är ganska tråkigt för när bytet sker kan vi inte göra något annat än glo.


Strax innan 2 begav jag mig in mot stan för att besöka Previa för en undersökning av mina lungor.

Fick vänta ett tag sen fick jag gå in och blåsa i ett rör och så läste en dator av hur många liter jag lyckades blås ut, dvs hur mycket mina lungor klarar att fylla och blåsa ut. 104% blev mitt resultat då jag har större lungor än man har normalt när man är 193 cm och är 29 år. sen ut i väntrummet igen och vänta på doktorn.

   vänta... vänta... titta på flygfoton... spela wordfeud. 

Doktorn letade efter ett äpple. Precis när jag tänkte fråga om det skulle ta lång tid gick receptionisten in till doktorn för att påpeka att han hade en patient och sen fick jag komma in och han lyssnade på mina lungor och det lät bra. Sen tittade han i halsen och det såg bra ut.


Sen fick jag gå. Återkom och då hade alla utom jag och en till fått byta en slipers.

Läraren hade börjat undra vart jag tagit vägen. "Började fundera på om du skulle in på operation eller något"

Men nu var det dags att packa ihop och jag körde iväg med ena handtrallan och spårade sen ur med den vid vändskivan. Sånt som händer. Bara att lyfta upp igen.


Sen åkte jag hem. Köpte kaffe och bakpulver bland annat. Kaffet var slut med bakpulver hade jag redan köpt...


I morgon får jag förhoppningsvis köra slipersbytare.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards