bantekniker

Alla inlägg den 3 november 2011

Av Bobjörk - 3 november 2011 17:35

Dagen började med att jag åt frukost och åkte till skolan tidigare än vanligt. Bytte om och när läraren kom bad jag om att få tala med honom och jag tog upp gårdagen och förklarade hur jag kände det och han förklarade varför han reagerade som han gjorde.


Sen åkte vi ut med maskin och trallor igen. Idag var det dock lite annorlunda för nu skulla vi byta sliprar i makadam (klass II) och den första var dessutom precis innan en växel så den hade kilbefästning. Vi tog fram mutterknackaren och drog loss muttrarna till plattan. Sen drog vi ut slipersen och stoppade i en ny.

Sen tog läraren fram en ny maskin, en Cobra (Atlas Copco). Har visserligen sett en sån men apgammal.  Vi har en på smalspåret. Den här har dämpning och grejer. Lyx alltså.


Men först var det fika.


Efter fikat fortsatte vi.

 

Med denna tingest, som alltså kallas Cobra, stoppade vi slipersen. Det är väldigt svårt att stoppa med spade i makadam nämligen.


Sen tog vi fram en borrmaskin och borrade hål för plattorna till kilbefästningen och fäste skruvarna i den nya slipersen. Klart.


Vi bytte slipers, stoppade och spikade och hade oss. Sen blev det lunch. Jag hade ingen dosa för jag hade planerat att äta i restaurangen. Och så blev det. Wallenbergare med runda gröna ärtor stod det på menyn. Frågade efter fyrkantiga men några sådana hade han inte fått tag på.

Åt för mig själv och drack lite kaffe och tänkte. Gick sen ut till de andra och pratade lite. Den person som skall visa oss hur man kör spårriktare pratade lite med oss och började sen prata med mig eftersom han konstaterade att jag är tågnörd. Nästa vecka någon gång ska jag alltså sitta i en spårriktare och förstöra... jag menar fixa till skolans spår.


Ut igen och fortsätta. Sista slipersen tog jag ut och stoppade i en ny. Blev lite för lång nerkörd, sänkte för lite på högersidan.

 

Det är några spakar att hålla reda på men tänker man bara logiskt så kommer man ihåg vilket håll det rör sig nör man drar dom. Framåt (från dig) åker bom ut eller ner, dvs från dig. Bakåt (dvs mot dig) åker bom in eller upp dvs mot dig :)


Slipersen blev som sagt sned men med ett livspett, kroppsvikt och stoppning med Cobra så fixades det. Sen spikade vi och sen var det fika igen :)


Efter fikat kom några i gruppen ut till maskinen och skrämde iväg två spolingar som gjorde något med maskinen. Spolingarna pekade finger och skrek okvädesord åt de båda banteknikerna och cyklade iväg. Dalmasen ropade efter dom att cykla hem å lägga sig. Underbart att höra på dalmål :)


Eftermiddagen ägnades åt att kratta och fixa till på bangården och lyssna på lite rövarhistorier från läraren. Sen ställde vi in allt i lokstallet igen och gick hem. I morgon är vi fria eftersom vi jobbat in tid.

Nästa vecka blir det spårriktarkörning, byte av slipers i växel med hjälp av inhyrd Bobcat, flyttning av växel med hjullastare med mera.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards