bantekniker

Alla inlägg den 8 november 2011

Av Bobjörk - 8 november 2011 17:29

Vaknade och åt frukost och sen till skolan.

Byta om och sen ut och fortsätta med gårdagens jobb, att flytta en växel. Idag hade vi två hjullastare till hjälp.

Första delen av jobbet var mest att stå och titta på när hjullastarna gjorde sitt jobb.

 

Om bakänden på en Volvo L90 lyfter är det rätt tungt.


När alla delar var fixade började vi avbefästa. Jag tog klospett och min "kollega" tog spikurdragaren och så började vi.


När vi nästan avbefäst allt och fått hjälp av en Bobcat att gräva bort sand i den delan där driven suttit tog vi fika.


Sen tog jag hand om spikurdragaren och drog ur resten av spikarna. Två spikar sätt hårt. Maskinen drog sönder huvudet på spiken. Vi hade nu fått hjälp av några personer till så arbetet gick snabbt. När vi dragit ur spikarna välte vi undan rälerna och började lyfta iväg dom.

"Det här går ju enkelt" tänkte jag medan jag manövrerade rälen så den låg längs med maskinen medan han körde framåt. Men så körde maskinen över ena rälen i ett spår och då drog rälsen mig i sidled istället för tvärtom. Tappade balansen och eftersom jag stod dumt så föll jag baklänges. Men jag gör sällan mig illa så jag reste mig upp och fortsatte arbetet, nu med hjälp av en lärare.

Resten av rälerna tog vi på annat, säkrare sätt, nämligen genom att dra dom.

Sen bort med underläggsplattorna och så lunch. Hade med mig en kotlett och stekt potatis.


 


Efter lunchen fortsatte vi arbetet genom att sätta maskinförarna i arbete med att ta bort sliprarna.

Gick rätt långsamt i början men efter att ha meddelat föraren att han ska jobba försiktigt men snabbt gick det bättre. När sliprarna var borta började ena hjulastaren att plana ut underlaget samtidigt som Bobcaten kom åkande via spåren och grävde tillbaka det den grävt ur tidigare.


 

Bobcat med spårföljare och grävaggregat.


Sen arbetade maskinen med att plana ut och vi fick även ägna oss åt handskottning.

Sen var det fika och när vi kom tillbaka var det färdigplanat.


Sen började precisionsarbetet med att flytta tillbaka växeln igen. När två delar var på plats skruvade vi dit skarvjärnen medan ena maskinen lyfte så rälerna passade.

Sen tog vi nästa del och samma procedur där.

Sen var dagens arbete slut och vi packade ihop.


Växeln låg inte perfekt men det är morgondagens jobb, dock inte för mig, för jag och några till ska köra spårriktare då.






Och så har jag klippt ihop en liten film som visar fordon i arbete.


 




  

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards