bantekniker

Alla inlägg den 14 november 2011

Av Bobjörk - 14 november 2011 18:40

Vaknade, gick upp och åt frukost. Åkte mot skolan. Kom i kapp hyresvärden i hennes Hyundai och vi kör tydligen samma väg. Ställde in maten i kylen och gick och bytte om ochy samlades sen vid växeln vi lagt in.

 

Såhär långt har man hunnit med den.


Vi delades upp i grupper med olika uppgifter.

Hamnade i en grupp vars uppgift var att färdigställa det spår där det bytts räls, stoppats och delvis makadamiserats senaste veckorna.

Så vi tog med lite spett, koben/klospett och släggor samt spik och gick dit å började spika. Å plötsligt var det   .

Efter rasten gick jag lite i förväg för att spika i några spikar. Fick till några bra träffar när jag blundade med ena ögat. Men det verkade mer slumpmässigt. Men jag blev nöjd i alla fall. Vi lyckades också med konstsstycket att slå av en skarvbult med släggan. En liten miss och så flög bulten och muttern iväg. Bara att åka efter en ny.


Vi fick ta fram domkraft för att kunna rikta för det var 1430mm, 1425mm och sen... "Fel" som jag skrev på rälen.

 


Orsaken til detta var att det var så trångt att jag inte fick på Solapasset för att kunna mäta.

Eftersom det är jobbigt att baxa centimetrar med spett så tog vi till domkraft och sen spikade vi så det blev 1435. Och lunch åt vi också. Hade med mig dosa med lasagne (ja, jag vet att vissa hävdar att det inte heter matdosa men det gör det :))

 Efter lunch var det mer baxande och spikande.   Sen sopade vi fint hela sträckan som det bytts på.

Man sopar sliprarna rena alltså. Vet inte om läraren tyckte vi skulle ta bort högarna mellan också för han var inte helt nöjd. Eller så skojade han. Men jag är väl ingen ballastplog heller   


Dagen var slut och vi bytte om till civila kläder och åkte hem.


I morgon vet jag inte exakt vad som ska göras, men det ryktas om byte av slipers i en växel.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards