bantekniker

Alla inlägg den 16 november 2011

Av Bobjörk - 16 november 2011 18:22

Vaknade och såg att katten satt utanför vardagsrumsfönstret. Borde ju inte släppa in den men jag kan inte låta bli. Den sprang runt mina ben när jag försökte göra frukost. Hade diskmaskinens lucka öppen för att jag hade tagit ut något ur den. I ett försök att inte snubbla över katten snubblade jag istället över luckan och rev ner två kastruller som ljudligt slog i klinkersgolvet, ungefär två centimeter från katten... sen ville den inte vara kvar så jag släppte upp den till husse å matte och åt frukost.

Gick sen ut till bilen för att åka till skolan. Fick ta fram isskrapan för det var is på samtliga rutor. Efter att ha skrapat körde jag iväg. -1 grad påpekade bilen, ihop med en varningslampa för kallt väglag. Nåja, det gick ju bra och så jag kom fram till skolan. Gick ner och satte på mig och "Ingenjörsjackan" alltså parkasen som är alldeles för varm att jobba i men är utmärkt när man ska grå runt och kolla. Sen packade vi in oss i två minibussar och åkte mot Helsingborg.

Vi mötte upp några till som bodde i Helsingborg eller i närheten och de packade in sig i bussarna också och så åkte vi mot Raus depå.

 

Där fick vi varsin hjälm och gick sen in på bangården.


Vi gick bort och tittade på ett spår de just byggt samt en nyinlagd enkelväxel. Man håller på bygga ut depån.

Sen gick vi och kollade på ett BS-driv. Det är lite speciellt för det är uppkörningsbart alltså man kan köra igenom växeln utan att lägga om den om man kommer från rätt håll. Alltså kommer man från enkelspåret måste man lägga om för att välja vilket spår man ska till, men kommer man från nåt av de två spåren som går ihop i växeln behöver man inte lägga om den som man normalt behöver.

 

Ett BS-driv. Åker man bortåt/uppåt i bilden måste man lägga om för att välja spår, åt andra hållet behövs det inte.


Efter detta fick vi mot andra änden av depån. På vägen tid kollade vi in i en container med verktyg. Mycket välstädat...

Låångt bort i andra änden låg så en DKV som skulle installeras men det arbetet var sent så vi kunde inte kolla på det.

När vi kollat lite på den gick vi och kollade på en symmetrisk växel.

 

Symmetrisk växel. Med symmetrisk menar att båda spåren viker av med samma radie. Det finns alltså inget "rakspår". Inte så vanliga.

Tåget som skymtar är en av Östgötatrafikens X61:or. De servas i Skåne tydligen.


Efter detta gick vi bort till bilarna igen och tog av oss hjälmarna. Vi bestämde oss för att det var dags att äta och åkte till Kemiras restaurang. Där har de buffe så vi kunde välja vad vi ville. Valde några färsbiffar (minns inte vad för färs) med stekt kulpotatis och bea. Satt och pratade med läraren om smalspåret och annat. Efter detta åkte vi ocj släppte av några vid Ramlösa hållställe så de kunde åka hem med tåg eller sina bilar.

Ena bussen åkte sen iväg på för mig okända äventyr.

Bussen jag åkte i, som läraren körde, åkte till Bauhaus där vi gick runt och... ja pillade på verktyg som alla barn gör.

Sen åkte vi över parkeringen bort till Familia där vi åt varsin kulglass och sen åkte vi till skolan igen.


Jag åkte hem och vände för jag hade glömt min mobil i jackan jag stoppat i skåpet. Mobilen använder jag som väckarklocka nämligen...


I morgon bär det av till Helsingborg igen men då ska vi få en guidad tur på bangården.


Två bonusbilder:

   

Skånetrafiken X61 033    Östgötatrafiken X61 201 + 204

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards