Direktlänk till inlägg 17 november 2011
Vaknade, åt frukost och åkte till skolan. Behövde inte skrapa bilen idag.
Satte på mig jackan och gick ut till minibussarna. VI åkte sen mot Helsingborg.
Vi parkerade bilarna på en liten parkering nära Ramlösa hållställe och där mötte vi upp vår guide. Vi knatade in på bangården och upp till Tkl Hb, alltså Tågklarerare Helsingborg, ett litet hus där det sitter två Lokaltågklarerare, en informatör och sköter om driftplats Hb, alltså Helsingborg C och Helsingborgs godsbangård.
Delar av skärmen som lokaltågklareraren använder.
Sen gick vi och kollade på lite slitna växlar och gick sen upp på vallen, alltså den "Puckel" där man knuffar upp vagnar så de sen rullar ut på bangården utan lok.
Vi gick upp en grupp i taget i rangertornet och guiden, som jobbat på rangerbangård och som lokförare, visade oss panelen och berättade lite hur det fungerade. Telefonen ringde men han ville inte svara eftersom han inte jobbade där.
Men så ringde den igen och han svarade bryskt "Vallen" och berättade att det inte var bemannat för tillfället. "Takterna sitter i fortfarande" sade han till oss sen, och avsåg att han svarade "Vallen" i telefon på det sätt han gjorde.
Sen gick vi ut och medan den andra gruppen fick samma lektion fick vi se hur fort luftdrivna växlar går om.
Blinka inte, då missar du det :)
Första växeln efter vallen på en rangerbangård är alltid en symmetrisk växel.
Sen gick vi runt på bangården och tittade på spiralbromsar och annat och gick sen tillbaka till bilarna och åkte till Kemira och åt, något även ett gäng poliser valt att göra i sin paus från en trafikkontroll.
Efter lunchen åkte vi till en bro och gick ut på denna för att vi skulle få uppleva hur det är att stå nära ett spår där ett tåg passerar i 180.
Nu kom dock inga tåg i 180 utan det snabbaste gick 160, förutom på det andra spåret, men det stod vi inte så nära.
Ett pågatåg passerar i 140.
Efter detta gick vi tillbaka till bilarna och åkte till Åstorp där vi studerade en Qbx, alltså en makadamvagn.
Det är inte bara något en balja man lägger makadam i utan det finns massa teknik även i dom.
Med denna dosa väljer man om man vill hälla makadam på höger- eller vänster sida, eller om man vill hälla i mitten. Man kan även välja hur snabbt man vill att det ska matas ut och så.
Sen åkte vi till skolan och bytte om. Sen gick vi till C219, alltså den lektionssal vi hade första månaden på utbildningen. Infranord hade ett informationsmöte och jag fick reda på hur jag skulle gå tillväga för att få kontaktuppgifter till personer i Stockholm för att prata om eventuell praktik där.
Efter mötet talade jag lite trafikpolitik och annat med en signalare och sen åkte jag hem.
Bonusbild:
En V5 står parkerad i början på vallen.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 |
13 |
|||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 |
20 |
|||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 | 29 | 30 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.