bantekniker

Direktlänk till inlägg 17 november 2011

Bangårdspromenad, hög hastighet och möte med Infranord

Av Bobjörk - 17 november 2011 20:11

Vaknade, åt frukost och åkte till skolan. Behövde inte skrapa bilen idag.

Satte på mig jackan och gick ut till minibussarna. VI åkte sen mot Helsingborg.

Vi parkerade bilarna på en liten parkering nära Ramlösa hållställe och där mötte vi upp vår guide. Vi knatade in på bangården och upp till Tkl Hb, alltså Tågklarerare Helsingborg, ett litet hus där det sitter två Lokaltågklarerare, en informatör och sköter om driftplats Hb, alltså Helsingborg C och Helsingborgs godsbangård.

 

Delar av skärmen som lokaltågklareraren använder.


Sen gick vi och kollade på lite slitna växlar och gick sen upp på vallen, alltså den "Puckel" där man knuffar upp vagnar så de sen rullar ut på bangården utan lok.

Vi gick upp en grupp i taget i rangertornet och guiden, som jobbat på rangerbangård och som lokförare, visade oss panelen och berättade lite hur det fungerade. Telefonen ringde men han ville inte svara eftersom han inte jobbade där.

Men så ringde den igen och han svarade bryskt "Vallen" och berättade att det inte var bemannat för tillfället. "Takterna sitter i fortfarande" sade han till oss sen, och avsåg att han svarade "Vallen" i telefon på det sätt han gjorde.

Sen gick vi ut och medan den andra gruppen fick samma lektion fick vi se hur fort luftdrivna växlar går om.


Blinka inte, då missar du det :)


   

Första växeln efter vallen på en rangerbangård är alltid en symmetrisk växel.


Sen gick vi runt på bangården och tittade på spiralbromsar och annat och gick sen tillbaka till bilarna och åkte till Kemira och åt, något även ett gäng poliser valt att göra i sin paus från en trafikkontroll.

Efter lunchen åkte vi till en bro och gick ut på denna för att vi skulle få uppleva hur det är att stå nära ett spår där ett tåg passerar i 180.

Nu kom dock inga tåg i 180 utan det snabbaste gick 160, förutom på det andra spåret, men det stod vi inte så nära.



 

Ett pågatåg passerar i 140.


Efter detta gick vi tillbaka till bilarna och åkte till Åstorp där vi studerade en Qbx, alltså en makadamvagn.

 


Det är inte bara något en balja man lägger makadam i utan det finns massa teknik även i dom.

 

Med denna dosa väljer man om man vill hälla makadam på höger- eller vänster sida, eller om man vill hälla i mitten. Man kan även välja hur snabbt man vill att det ska matas ut och så.


Sen åkte vi till skolan och bytte om. Sen gick vi till C219, alltså den lektionssal vi hade första månaden på utbildningen. Infranord hade ett informationsmöte och jag fick reda på hur jag skulle gå tillväga för att få kontaktuppgifter till personer i Stockholm för att prata om eventuell praktik där.


Efter mötet talade jag lite trafikpolitik och annat med en signalare och sen åkte jag hem.


Bonusbild:

 

En V5 står parkerad i början på vallen.

 
 
Ingen bild

Richard

17 november 2011 22:50

Faen vad bra grejor du lägger upp Jonas! Mycket som är verkligt intressant för den vetgirige. Vad är kedjorna i 'baljan till för?

Bobjörk

18 november 2011 23:11

Kedjorna är till för att skilja baljorna åt. Man kan tömma en åt gången om man vill nämligen. Vet inte exakt hur detta fungerar då jag inte är utbildad på dessa. Men jag hoppas på att bli det när jag väl börjar jobba.

 
Ingen bild

G

1 december 2011 10:38

Hade praktik från lokförarlinjen i Ängelholm på Öresundstågen och körde förbi ett gäng gulklädda och Rikard vid det stället, så det var nog ni. Intressant att läsa om hur det är på de andra utbildningarna.

Bobjörk

1 december 2011 17:29

Det var nog oss du passerade, såvida inte 16 andra personer var ute å knatade med Rikard samtidigt :)
Passerade några Öresundståg. Var det ni som tutade? :)

 
Ingen bild

G

1 december 2011 19:26

Det kan det nog ha varit, fast det går rätt snabbt i den farten och lokförarinstinkten om att signaler med ljus/tyfon sitter inte riktigt än.. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards