Direktlänk till inlägg 22 november 2011
Vaknade en halvtimme efter att klockan borde ringt. Som tur är hade jag fortfarande tid att äta frukost i lugn och ro innan jag åkte till skolan.
I skolan ställde jag in matlådan i kylen och gick till klassrummet.
Vi tittade på lite bilder på en portalkran som bytte en växel i Karlberg för tre veckor sen och pratade om renovering av växlar.
Efter fikat fick vi se en liten film med portalkranen och sen fick vi ett frågeblad som krävde att vi bläddrade i föreskrifter om växelrenovering. Ganska svårt.
Lunch, jag hade med mig dosa med stuvad potatis och isterband.
Efter lunch läste vi ritningar och svarade på frågor på ett frågeblad.
Frågebladet var alltså kopplat till ritningen och innehöll frågor som "VIlken längd har den krökta farrälen", "Vilket spårviddsmått är det 3110 mm från FKS", "Vilken pilhöjd har den krökta mellanrälen" och sådant.
Vi fick lite olika ritningar , först den på bilden som är en enkelväxel med växelvinkel 1:9 och sen en betongväxel.
Efter lunch blev det mer ritning, nu en DKV med träslipers.
Efter det fick vi gå hem, men först hade vi ett "Utvecklingssamtal".
Åkte hem och handlade. Pratade med kassörskan om att hon hade råkat få min tvätt. I tron att det var hennes, då hon hade torkat sin tvätt här, körde hyresvärdinnan kläderna till henne men insåg sen att det var min tvätt...
Nåväl, nu är maten klar, väldigt tidigt för att vara mig.
I morgon fortsätter ritningsläsningen men det blir även annat, allt i växelbyggnadens tecken.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 |
13 |
|||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 |
20 |
|||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 | 29 | 30 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.