bantekniker

Alla inlägg den 23 november 2011

Av Bobjörk - 23 november 2011 20:10

Vakna, äta fruk... nähä, inget kaffe. Katastrof! Tryckte i mig två mackor i alla fall och åkte till skolan där jag tog mig en kopp kaffe i restaurangen.

Sen till klassrummet för ritningsläsning. Blev två stycken 3V idag. Fanns några oklarheter kring ett frågeformulär och på ett annat var det förvirrande vilket typ av tunga som växeln hade. På ritningen var det ledade men på ritningen fanns också en beskrivning av hur man skulle fräsa ur foten vid fjäderstället. Fjäderställe har man bara på fjädrande tungor...


Nåväl, fika och så mer ritningar.

 

Denna var en av de svårare, mycket detaljer som man skulle leta efter. Det är en högerväxel, bara tunganordningen, alltså inte mellandel och korsningsdel.

Vi fick även se lite bilder på växlar.


Lunch.

Hade med mig dosa med stekt potatis och karrékotlett.


Efter lunchen började vi med kapitlet besiktning och sen fick ett ganska svårt frågeblad med frågor på den del av BVF 807.2 som vi har i pärmen. Vi behöver nämligen inte kunna alla 123 sidor...


Fika.


Efter fikat tittade vi på lite bilder på hur det inte ska se ut samt lite udda typer av växlar. Till exempel den växel med tre spårvidder (1435, 1067 och 891 mm) som fanns i Växjö förr. På den tiden det gick tåg till Tingsryd (1067) och Åseda-Hultsfred (891) från Växjö.


Sen fick vi gå hem och jag åkte hem.


I morgon har vi praktik i växelbesiktning.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards