Direktlänk till inlägg 24 november 2011
Vaknade när klockan ringde, utan att stänga av den, och gick och gjorde kaffe, för nu hade jag köpt kaffe.
Till skolan, och drack mer kaffe.
Sen till klassrummet där vi fick sex besiktningsrapporter att fylla i normalvärden och toleranser på.
En DKV och fem enkla växlar med olika rälstyper, olika vinklar och så.
Besiktningsprotokoll för en DKV, med ifyllda normalvärden och toleranser. Bara att gå ut å mäta.
När vi fyllt i dessa och läraren gått igenom "Det gula måttet" och hur det används (för att mäta slitage på tunga ochg stödräl) fick vi gå och fika.
På fikat diskuterades praktikbetygen, inte för att jämföra utan för att visst missnöje förelåg kring bedömningen.
Efter fikat bytte vi om till arbetskläder och gick ut på bangården för att mäta. Jag och min "vingpartner" började med växel 16, en EV-SJ43-5,9-1:9H, alltså en enkelväxel med SJ43-räler, 5,9 meter långa tungor och vinkeln 1:9, där grenspåret viker av åt höger. Vi mätte och konstaterade att växeln hade lite felaktig spårvidd i grenspåret.
Sen gick vi bort till växel 11, men den kunde vi inte lägga om fär vi saknade nyckel för att lägga lokalt så vi förflyttade oss till DKV:n. (DKV-SJ43-5,4-1:9).
Måååånga mått att hålla reda på. Efter denna gick vi till växel 0, "Nollan", alltså den växel som vi lyfte i förra veckan och sen lade tillbaka igen. Den heter EV-UIC-760-1:15V och är en enkelväxel med 760 meters radie i grenspåret och vinkeln 1:15, som viker av åt vänster.
Den visade sig ha fått lite stryk när vi lyfte den så det var fel mått i tungorna, lite för trångt. Vissa andra mått var fel, men inom toleranserna. När vi gjort klart dessa tre växlar gick vi till växel 6, en EV-SJ50-11-1:9V (Enkel växel, SJ50-räler, 11 meterstungor, växelvinkel 1:9 som viker av åt vänster, ja ni kan det där nu :)) och när jag skulle börja mäta var det lunch.
En liten grupp gick bort till en restaurang som har bra mat till bra pris. Den ligger tyvärr en bit bort men det är nästan värt att gå dit. Jag åt kycklingfile med stekt potatis och bea. Mycket gott.
Sen tillbaka. När man går till den här restaurangen är man tillbaka exakt när man börjar igen. En timme går alltså lätt åt.
Nu hade dock två andra "snott" vår växel, så vi förflyttade oss längre bort till växel 1, en EV-SJ43-11-1:9H, och jag mätte den, sen gick vi till växel 6 igen. När vi var klara med den gick vi till växel 11 igen. Nu hade vi nämligen kunnat lägga den i lokalt.
Den tända lampan visar att växeln är i lokalt läge och kan omläggas med de två knapparna.
Så nu kunde vi mäta denna sista växel också, en EV-SJ50-12-1:9V, och sen var det fika. Men först bar vi tillbaka Solapassen och gula måtten i klassrummet. Sen fikade vi.
När jag kom tillbaka från fikat mötte jag läraren som har den andra gruppen, som går kap och slip. Frågade om de eldat upp varandra, läraren eller lokalen ännu. Det hade de inte, men läraren sade med stor njutning "Det brinner och smäller överallt"
Vi fyllde i differensen mellan de uppmätta måtten och normalvärdet och diskuterade sedan resultatet. Att vi hade olika resultat berodde bland annat på att "era 20 centimetrar är allt ifrån 5 till 35" som läraren ungefär uttryckte det. Vi mätte alltså i-måttet på olika ställen i de olika grupperna.
Efter detta fick vi ett frågepapper att ta hem men vi gjorde det direkt och gick igenom det. Sen fick vi åka hem.
När jag kom hem var det en ganska bra film med Tom Kryssning på tv och jag glodde lite på den.
I morgon skulle vi haft växelvärme men den läraren är dubbelbokad så lektionen uteblir. Jag åker däremot till skolan vid lunch för att ansluta till de som skall uppåt i Sverige med bil. Ska nämligen hem till Stockholm i helgen.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 |
13 |
|||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 |
20 |
|||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 | 29 | 30 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.