bantekniker

Alla inlägg den 29 november 2011

Av Bobjörk - 29 november 2011 19:44

Vaknade och kände mig inte pigg och på humör men bara att bita ihop. Åt frukost och gick ut till bilen. Utanför ytterdörren satt ena katten å jamade åt mig. Satte mig i den kalla bilen och åkte till skolan.


Bytte om och gick till klassrummet.

Efter en kort visning av växelbygge på Västkustbanan gick vi ut till den plats där vi skulle bygga en betongväxel.

 

Såhär börjar det. Två räler som underlag.


Med hjälp av den inhyrda hjullastaren med tillhörande förare lade vi ut två sliprar och monterade på dessa en laser. Efter att ha riktat lasern så lade vi första slipern rätt. Läraren visade hur man gjorde.

"Nu är det fika" sade lärare och råkade, med flit, flytta de två sliprarna.


Efter fikat fick vi alltså rikta in dom igen. Sen monterade vi på måttband och började lägga ut sliprarna på de avstånd som angavs i ritningen.

När vi kommit en bit delades vi upp i grupper, för att inte några skulle stå och glo. Jag och tre till sattes att kapa räler till träväxeln vi ska bygga nästa vecka. Så vi fick en annan ritning och började mäta räler.

Första rälen kapade min namne och andra kapade jag. När vi skulle börja kapa tredje var det lunch.

Panerad benfri kotlett med en fyllig dragonsås erbjöd restaurangen och jag beställde det. Jag skulle inte vara blyg tyckte hon som serverade och lade på mer potatis och sås för det ville jag ju ha. Åt maten med Falun och några Värmlänningar och en Bollnäsare från el.


 

Såhär långt hade den andra gruppen hunnit med slipersutläggning.


Efer lunchen bytte jag till parkasen, var kyligt idag och arbetet blev man inte tillräckligt varm av.

Sen kapade vi till oss fyra rälen, två på cirka 9 meter som ska bli mellanräler och två på runt 16,5 meter som ska bli farräler. Morräler finns inga. Sen började vi borra hål för skarvjärn. Bara två hål per räl för det kanske ska svetsas senare. Strax innan fika fick vi återvända till den andra gruppen för att vara med och lägga på den andra tungan i växeln.

För att göra det behövs precisions och ett speciellt mått som man lägger över rälerna och anpassar efter.

Sen fikade vi.


Efter fikat fortsatte vi borra några hål, men sen fick vi gå till växeln medan den andra gruppen kapade sina räler.

Vi fick då klura lite med att koppla moträler (det närmsta man kommer morräler) till hjullastarens krok så de hängde med jämvikt. Vi lade ut de båda moträlerna.


 

Moträlerna (de bortre) utlagda.


Sen fick vi hålla på ett tag för att få jämnvikt i korsningen och sen snurra den för att lägga den rätt. Därefter packade vi ihop för dagen och jag åkte hem. I brevlådan låg ett paket innehållandes min halsduk som jag glömt hos morsan i Stockholm och en Pollypåse. Omtänksamt :)


I morgon borrar vi räler och monterar ihop växeln. På eftermiddagen ska vi också lära oss om isolskarvar.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards