bantekniker

Direktlänk till inlägg 30 november 2011

Träväxel

Av Bobjörk - 30 november 2011 19:02

Vaknade, åt frukost och åkte till skolan.

Pratade lite med några elare och gick sen och bytte om. GIck sen bort till svetshallen.

Sen borrade vi de två sista hålen och gick in i svetshallen där vi gjorde i ordning lite plattor som ska ligga på några sliprar och stötta tungan. Vi fick värma upp dom för att få bort bultar och plastpluggar i dom.
När vi var klara med det gick vi å fikade.


Efter fikat, där vi diskuterade hockey och en person som höll på HV71 inte var intresserad av hockey för HV71 hade förlorat och inte låg etta längre, gick vi till bangården där vi skulle bygga två växlar.

Vi mätte upp två sträckor på 30 meter vardera på ett sidospår och började märka ut i rälen var vi skulle lägga sliprarna enligt ritningen. Efter att jag kontrollräknat och insett att jag räknat fel och därför lurat de andra att de lagt BKS fel så ändrade vi tillbaka till deras mätning. Är inte den som inte kan erkänna att jag har fel.


Sen lade vi ut sliprarna. Två lastade sliprarna i den ordning ritningen sade (i förhållande till sliperslängd med mera) och jag å min namne lade upp dom enligt våra markeringar på sidospåret som nu tjänstgjorde som byggräl.

 

Det här ska alltså bli en Vänsterväxel med vinkeln 1:9.


När vi var klara insåg vi att det var lunch och jag gick å åt i skolans restaurang. Har inte haft ork att laga matlåda.

Åt viltfärsbiffar med trattkantarellsås tillsammans med Falun och grabbar från kontaktledning. De kommenterade att vi luktade som bantekniker (dvs olja). Jag luktade kreosot insåg jag men inte mycket att göra åt).


Efter lunch lade vi ut tunganordningen med hjälp av tumstock, en speciel mätvinkel och hjullastare.

 

Tunganordning på plats. (Tunganordning = två tunghalvor. Tunghalva = en tunga och en stödräl)


Sen lade vi ut mellanrälerna och korsningen och till slut farrälerna.

 

Räler med mera på plats.


Och nu var det dags för fika.


Efter fikat riktade vi in rikträlen, alltså den raka som man sen utgår ifrån och började fästa skarvjärnen när vi var klara. För att fästa mellanrälerna i korsningen krävdes att vi borrade två hål till men vi hade ingen borr. Lagom tills den anlände var det dags att packa ihop.


Bytte om och åkte hem.


I morgon fortsätter vi på vår EV-SJ50-11-1:9V.


Om någon undrar varför det är ett glapp i sliprarna så beror det på att där ska omläggningsanordningen ligga.

Vad den behöver för sliprar beror på om det är vanliga driv, tryckluftsdriv eller klot. Eftersom dessa sliprar är så kallade brosliprar och alltså är högre än vanliga för att stag med mera ska få plats, är dessa i vägen när man ska bygga på byggräler eftersom de då kommer sticka upp högre än de andra istället för att gå längre ner i marken så utelämnar man dessa tills man är klar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards