bantekniker

Alla inlägg under november 2011

Av Bobjörk - 16 november 2011 18:22

Vaknade och såg att katten satt utanför vardagsrumsfönstret. Borde ju inte släppa in den men jag kan inte låta bli. Den sprang runt mina ben när jag försökte göra frukost. Hade diskmaskinens lucka öppen för att jag hade tagit ut något ur den. I ett försök att inte snubbla över katten snubblade jag istället över luckan och rev ner två kastruller som ljudligt slog i klinkersgolvet, ungefär två centimeter från katten... sen ville den inte vara kvar så jag släppte upp den till husse å matte och åt frukost.

Gick sen ut till bilen för att åka till skolan. Fick ta fram isskrapan för det var is på samtliga rutor. Efter att ha skrapat körde jag iväg. -1 grad påpekade bilen, ihop med en varningslampa för kallt väglag. Nåja, det gick ju bra och så jag kom fram till skolan. Gick ner och satte på mig och "Ingenjörsjackan" alltså parkasen som är alldeles för varm att jobba i men är utmärkt när man ska grå runt och kolla. Sen packade vi in oss i två minibussar och åkte mot Helsingborg.

Vi mötte upp några till som bodde i Helsingborg eller i närheten och de packade in sig i bussarna också och så åkte vi mot Raus depå.

 

Där fick vi varsin hjälm och gick sen in på bangården.


Vi gick bort och tittade på ett spår de just byggt samt en nyinlagd enkelväxel. Man håller på bygga ut depån.

Sen gick vi och kollade på ett BS-driv. Det är lite speciellt för det är uppkörningsbart alltså man kan köra igenom växeln utan att lägga om den om man kommer från rätt håll. Alltså kommer man från enkelspåret måste man lägga om för att välja vilket spår man ska till, men kommer man från nåt av de två spåren som går ihop i växeln behöver man inte lägga om den som man normalt behöver.

 

Ett BS-driv. Åker man bortåt/uppåt i bilden måste man lägga om för att välja spår, åt andra hållet behövs det inte.


Efter detta fick vi mot andra änden av depån. På vägen tid kollade vi in i en container med verktyg. Mycket välstädat...

Låångt bort i andra änden låg så en DKV som skulle installeras men det arbetet var sent så vi kunde inte kolla på det.

När vi kollat lite på den gick vi och kollade på en symmetrisk växel.

 

Symmetrisk växel. Med symmetrisk menar att båda spåren viker av med samma radie. Det finns alltså inget "rakspår". Inte så vanliga.

Tåget som skymtar är en av Östgötatrafikens X61:or. De servas i Skåne tydligen.


Efter detta gick vi bort till bilarna igen och tog av oss hjälmarna. Vi bestämde oss för att det var dags att äta och åkte till Kemiras restaurang. Där har de buffe så vi kunde välja vad vi ville. Valde några färsbiffar (minns inte vad för färs) med stekt kulpotatis och bea. Satt och pratade med läraren om smalspåret och annat. Efter detta åkte vi ocj släppte av några vid Ramlösa hållställe så de kunde åka hem med tåg eller sina bilar.

Ena bussen åkte sen iväg på för mig okända äventyr.

Bussen jag åkte i, som läraren körde, åkte till Bauhaus där vi gick runt och... ja pillade på verktyg som alla barn gör.

Sen åkte vi över parkeringen bort till Familia där vi åt varsin kulglass och sen åkte vi till skolan igen.


Jag åkte hem och vände för jag hade glömt min mobil i jackan jag stoppat i skåpet. Mobilen använder jag som väckarklocka nämligen...


I morgon bär det av till Helsingborg igen men då ska vi få en guidad tur på bangården.


Två bonusbilder:

   

Skånetrafiken X61 033    Östgötatrafiken X61 201 + 204

Av Bobjörk - 15 november 2011 17:20

Vaknade,åt frukost och åkte till skolan. Rått, kyligt och disigt var vädret som morgonen erbjöd.

Efter att ha bytt om lyckades vi leta oss fram till vår arbetsplats där vi skulle byta tre sliprar i en växel.

Så vi började skyffla och skotta i makadamen för att få loss sliprarna. Vi skyfflade, grävde och hade oss.


 

Strax innan fikat såg det ut såhär


 


Efter fikat skottades det mer, och så avbefäste vi och började dra och slita i slipersersen. Den rubbade sig inte.

Till slut ledsnade vi och tog till besinningslöst våld, dvs vi högg i slipersen med spett och slägga och tog ut den i smådelar. Den ska ju ändå inte återanvändas. Vi fortsatte med nästa men den kunde vi inte klyva utan vi fick gräva under den, slita, bända och slå och till slut lossnade den. Vi fick bort den tredeje slipersen genom att långsamt flytta den med domkrafter. Man kan göra mycket med en sån. Vi skyfflade ur makadam för att få in slipersen och baxade in den första slipersen. En 4,25 meter lång furuslipers väger en hel del. Vi fick den på plats och skulle precis börja borra hål för befästningen när elen försvann. Detta vara för att den andra gruppen slog av vårat elverk eftersom det var lunch.


Helstekt fläskfile (självklart skuren i bitar för man får inte en hel file :)) stod på matsedeln i restaurangen och det blev dit jag gick. Åt måltiden tillsammans med Falun och en signalare.


Efter lunch fortsatte vi med att borra och skruvade u muttrarna. VI försökte få till spårvidden men det är inte så lätt i ett stumt kryss, särskilt inte när det redan är lite fel från början. Nu var det inom marginalerna och det är en bangård med STH* 10km/h.

En andra slipers baxades in och började befästas.


 


Efter fikat fick vi förstärkning av den andra gruppen som var klar med sin uppgift.

Det borrades, skyfflades och baxades i en tredje slipers samtidigt. Läraren stod en bit bort och njöt.

Till slut var det bara slutsopning kvar...


 

Och såhär fint blev det.


Sen fick vi gå hem.


I morgon är det besök på bangården i Helsingborg. Någonstans vid hållställe Ramlösa ska man lägga in en DKV, alltså en dubbel korsningsväxel och vi ska få se hur man gör det med maskiner. Om vi har tur.

Samling vid skolan i morgon och så tar vi minibussar ner.

Av Bobjörk - 14 november 2011 18:40

Vaknade, gick upp och åt frukost. Åkte mot skolan. Kom i kapp hyresvärden i hennes Hyundai och vi kör tydligen samma väg. Ställde in maten i kylen och gick och bytte om ochy samlades sen vid växeln vi lagt in.

 

Såhär långt har man hunnit med den.


Vi delades upp i grupper med olika uppgifter.

Hamnade i en grupp vars uppgift var att färdigställa det spår där det bytts räls, stoppats och delvis makadamiserats senaste veckorna.

Så vi tog med lite spett, koben/klospett och släggor samt spik och gick dit å började spika. Å plötsligt var det   .

Efter rasten gick jag lite i förväg för att spika i några spikar. Fick till några bra träffar när jag blundade med ena ögat. Men det verkade mer slumpmässigt. Men jag blev nöjd i alla fall. Vi lyckades också med konstsstycket att slå av en skarvbult med släggan. En liten miss och så flög bulten och muttern iväg. Bara att åka efter en ny.


Vi fick ta fram domkraft för att kunna rikta för det var 1430mm, 1425mm och sen... "Fel" som jag skrev på rälen.

 


Orsaken til detta var att det var så trångt att jag inte fick på Solapasset för att kunna mäta.

Eftersom det är jobbigt att baxa centimetrar med spett så tog vi till domkraft och sen spikade vi så det blev 1435. Och lunch åt vi också. Hade med mig dosa med lasagne (ja, jag vet att vissa hävdar att det inte heter matdosa men det gör det :))

 Efter lunch var det mer baxande och spikande.   Sen sopade vi fint hela sträckan som det bytts på.

Man sopar sliprarna rena alltså. Vet inte om läraren tyckte vi skulle ta bort högarna mellan också för han var inte helt nöjd. Eller så skojade han. Men jag är väl ingen ballastplog heller   


Dagen var slut och vi bytte om till civila kläder och åkte hem.


I morgon vet jag inte exakt vad som ska göras, men det ryktas om byte av slipers i en växel.

Av Bobjörk - 10 november 2011 18:25

Dagen började som vanligt med frukost. Fixade sedan lite med mitt CV och personliga brev, som jag stoppade i väskan och körde sen till skolan. Var ju ljust ute nu. Eftersom jag körde senare än vanligt.

Sen till museet där det var frukost och sen in i hörsalen för att höra presentationer av alla närvarande bolag.

Kanske inte jätteintressant. Sen ut och mingla.

Gick först till Infratek för att prata lite med dom. Känner ju en som jobbar där, och som dessutom råkar vara på deras broschyrs omslag.

Pratade om lite praktik och sådant med bland annat Infranord och Strukton och gick sen och åt i restaurangen.

Idag serverades "Handbankad schnitzel med ost och runda gröna ärtor". Mycket gott.

Sen iväg och byta om. För nu skulle vi köra den största maskinen hittils.

 

Nämligen skolans spårriktare.


Vi ställde i ordning maskinen och fick varrsitt headset med komradio. Behöver jag nämnna att det sades mycket om "Requesting takeoff" och liknande? Maskinen körde ut på vändskivan och vi vred den till rätt läge. Sen ut på bangården. När vi stod på rätt plats fällde vi ner mätvaggorna och två personer hoppade in i "pungen". Sen började dom köra. När de var klara hoppade jag och en till person in och vi fick en kort introduktion. Först körde den andra men sen tog jag över.

  I princip använder man tre reglage: Två pedaler och en spak.

Vänsterpedalen trycks ner och hålls nertryckt. Stoppaggregaten går ner i backen två gånger, sen rör sig maskinen framåt. När den är i rätt läge släpper man pedalen. Sen trycker man ner den igen och cykeln startar igen. Skulle man hamna fel kan man köra framåt med hjälp av högra pedalen och bakåt med en spak på armstödet.

Ibland får man flytta bommen där lyftkrokarna sitter och då måste man sträcka sig till en spak på mittpanelen och peta på denna.

En förvirrande sak i det hela är att bakåt är åt det hållet näsan pekar och bakåt är i den riktning du har ryggen. Men det satte sig snabbt. Och det var kul. Det var plötsligt fika och då hade vi nått fram till en växel. Nu kan visserligen denna maskin stoppa i växlar men det skulle inte vi göra. Så jag fick backa maskinen. Det känns rätt konstigt att köra en så stor maskin utan att kunna titta i färdriktningen. Man ser bara sliprar, kolvar och annat.

Ja, ni kan ju få se själva i denna video:


Efter fikat gick vi ut igen och två andra körde. Sen fick jag hoppa ner i maskinen igen med samma person som förra gången och så fick han köra mer. Sen när vi var klara med andra stoppningen av spåret körde vi tillbaka till lokstallet. Jag satt i pungen under resan. Vi ställde in maskinen och bytte om och så åkte jag hem.


Köra spårriktare skulle man ju kunna göra i framtiden.


Eftersom vi arbetat så bra är vi lediga i morgon. Jag har inget inplanerat.

Av Bobjörk - 9 november 2011 20:28

Upp, äta frukost och åka till skolan. Bytte om och gick ut... men vår grupp skulle vara inne å ha teori. Vi skulle nämligen lära oss lite om nivillering (spårriktning). Läraren visade hur det fungerade och olika verktyg.

Fika och sen fortsatte teorin. Han pratade om vad man kunde göra och hur det hela gick till. Och det kan jag inte förklara här riktigt. Men om någon frågar mig nån gång och jag har tillgång till nåt att rita på kan jag kanske förklara.


Lunch. Hade med mig karrékotlett och ris.


Efter lunch blev det mer utbildning och fika. Efter fikat blev det bildspel och sen fgick vi ut till lokstallet för att kolla på spårriktaren och gå igenom grunderna. Rejäl cockpitt i pungen, som den kallas. Alltså den lilla hytten som hänger under, varifrån allting styrs. Sen avaktiverade vi maskinen och bytte om och gick hem.

Hemma skrev jag lite på mitt personliga brev och mitt CV för I morgon kommer massa olika företag på besök för att ragga anställda. Förhoppningsvis söker några av dom bantekniker.


På eftermiddagen kommer vi köra spårriktare.

  

Av Bobjörk - 8 november 2011 17:29

Vaknade och åt frukost och sen till skolan.

Byta om och sen ut och fortsätta med gårdagens jobb, att flytta en växel. Idag hade vi två hjullastare till hjälp.

Första delen av jobbet var mest att stå och titta på när hjullastarna gjorde sitt jobb.

 

Om bakänden på en Volvo L90 lyfter är det rätt tungt.


När alla delar var fixade började vi avbefästa. Jag tog klospett och min "kollega" tog spikurdragaren och så började vi.


När vi nästan avbefäst allt och fått hjälp av en Bobcat att gräva bort sand i den delan där driven suttit tog vi fika.


Sen tog jag hand om spikurdragaren och drog ur resten av spikarna. Två spikar sätt hårt. Maskinen drog sönder huvudet på spiken. Vi hade nu fått hjälp av några personer till så arbetet gick snabbt. När vi dragit ur spikarna välte vi undan rälerna och började lyfta iväg dom.

"Det här går ju enkelt" tänkte jag medan jag manövrerade rälen så den låg längs med maskinen medan han körde framåt. Men så körde maskinen över ena rälen i ett spår och då drog rälsen mig i sidled istället för tvärtom. Tappade balansen och eftersom jag stod dumt så föll jag baklänges. Men jag gör sällan mig illa så jag reste mig upp och fortsatte arbetet, nu med hjälp av en lärare.

Resten av rälerna tog vi på annat, säkrare sätt, nämligen genom att dra dom.

Sen bort med underläggsplattorna och så lunch. Hade med mig en kotlett och stekt potatis.


 


Efter lunchen fortsatte vi arbetet genom att sätta maskinförarna i arbete med att ta bort sliprarna.

Gick rätt långsamt i början men efter att ha meddelat föraren att han ska jobba försiktigt men snabbt gick det bättre. När sliprarna var borta började ena hjulastaren att plana ut underlaget samtidigt som Bobcaten kom åkande via spåren och grävde tillbaka det den grävt ur tidigare.


 

Bobcat med spårföljare och grävaggregat.


Sen arbetade maskinen med att plana ut och vi fick även ägna oss åt handskottning.

Sen var det fika och när vi kom tillbaka var det färdigplanat.


Sen började precisionsarbetet med att flytta tillbaka växeln igen. När två delar var på plats skruvade vi dit skarvjärnen medan ena maskinen lyfte så rälerna passade.

Sen tog vi nästa del och samma procedur där.

Sen var dagens arbete slut och vi packade ihop.


Växeln låg inte perfekt men det är morgondagens jobb, dock inte för mig, för jag och några till ska köra spårriktare då.






Och så har jag klippt ihop en liten film som visar fordon i arbete.


 




  

Av Bobjörk - 7 november 2011 19:32

Vaknade och gick upp.

Åt frukost och tittade på nyhetsmorgon.

Plötsligt satt ena katten och tittade in genom fönstret. Öppnade det och katten hoppade in och spann. Strök sig mot mig medan jag ställde undan disk. Jag klappade den och pratade med den. Den strök sig mot mig när jag drack upp kaffet. Hade sedan länge öppnat dörren upp till resten av huset så den skulle kunna gå upp där. Men den var inte intresserad av det. Satte på mig jackan för att gå ut och stängde dörren som nu varit öppen flera minuter. Då jamade katten och satt vid dörren och tittade på mig. Öppnade dörren igen och katten smet upp... skum katt :)


Åkte till skolan och bytte om.


Våra grupper delades upp i flera och jag och tre andra skulle påbörja flytt av en växel.

 

Denna växel skall flyttas, för att spåret under ska kunna rivas så växeln kan läggas på plats igen, fast fästas i resten av spåren.


För att kunna flytta växeln måste man skruva isär skarvjärnen i den och lyfta den med hjulllastarna. Nu skulle inte dom komma förrän i morgon så vi fixade till med skarvarna (satte ihop några och tog isär några så vi fick tre lagom bitar.

Kabelkanalen behövde grävas fram också för de hade inte täckt över den innan de grusade växeln.

 

Så det var bara fram med skyffel, spade och kabelskyffel och skotta.


Några enstaka lock fanns. Fika.


Efter fikat fortsatte framgrävandet. När vi rensat grovt så lyfte vi ur kablarna och rensade mer noggrannt och lade tillbaka kablarna igen. Sen lade vi på lock.

 


Klart. Vi övergick till att borra hål för skarvjärn. Borrmaskinen hade inkontinensproblem. Den läckte alltså vatten. Men det gick att borra i alla fall.


Lunch. Gick in till stan och åt med några andra rallare.


Efter lunch fortsatte vi med att montera skarvjärnen och fick även prova på att demontera och montera e-clip. Det förstnämnda gör man med slägga och det sistnämnda med ett särskilt verktyg.


Efter det började vi dra ur spik ur den del av spåret som växeln inte ligger över, men som skall rivas.

Detta gjorde vi med ett särskilt verktyg.

 

Med detta verkygt, som drevs med hydralik, drog vi upp spikarna och lade dessa i en pall. Underläggsplattorna lades i en annan pall.


Eftersom det saknades hjullastare fick vi istället börja med att lägga in en sista bit räl i det spår vi fixade förr-förra veckan. Jag körde kapmaskinen. Rälen tryckte ihop sig så det var ganska svårt att köra maskinen stadigt. Den hoppade, körde fast och det rök. Till slut pajade kapskivan.

 


Så det blev till att sätta dit en ny kapskiva och fortsätta kapa. Till slut var rälen kapad och vi tog fika.


Efter fikat lade vi in nya rälen och borrade fler hål med den inkontinenta maskinen.

Spikning påbörjades. Jag provade inte att spika. Vet ju inte hur man ska göra när alla har olika idéer.

Vi blev inte riktigt klara men vi packade ihop och körde iväg med två trallor till lokstallet. Sen bytte vi om och jag åkte hem och satte igång datorn.

Visade sig dock att jag hade glömt strömkabeln till den i VIrserum så det blev till att åka till Väla och köpa ny. I morgon fortsätter vi med växeln, eller så byter vi sliprar i en annan växel.

Av Bobjörk - 7 november 2011 17:51

Tror dagens blogginlägg uteblir då jag glömt min laddare i Virserum och det är lite långt att åka dit.

Hinner därför inte skriva och fixa med bilderna.


Dagen har i alla fall inneburit arbete med att flytta en växel, samt ilägging av ny räl. I morgon blir det något annat.


Skrev fel när jag skrev att dagens bloggning uteblir men det blir kanske inte så intressant. Måste använda sista batteriet till att leta ny laddare.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards