bantekniker

Alla inlägg under november 2011

Av Bobjörk - 3 november 2011 17:35

Dagen började med att jag åt frukost och åkte till skolan tidigare än vanligt. Bytte om och när läraren kom bad jag om att få tala med honom och jag tog upp gårdagen och förklarade hur jag kände det och han förklarade varför han reagerade som han gjorde.


Sen åkte vi ut med maskin och trallor igen. Idag var det dock lite annorlunda för nu skulla vi byta sliprar i makadam (klass II) och den första var dessutom precis innan en växel så den hade kilbefästning. Vi tog fram mutterknackaren och drog loss muttrarna till plattan. Sen drog vi ut slipersen och stoppade i en ny.

Sen tog läraren fram en ny maskin, en Cobra (Atlas Copco). Har visserligen sett en sån men apgammal.  Vi har en på smalspåret. Den här har dämpning och grejer. Lyx alltså.


Men först var det fika.


Efter fikat fortsatte vi.

 

Med denna tingest, som alltså kallas Cobra, stoppade vi slipersen. Det är väldigt svårt att stoppa med spade i makadam nämligen.


Sen tog vi fram en borrmaskin och borrade hål för plattorna till kilbefästningen och fäste skruvarna i den nya slipersen. Klart.


Vi bytte slipers, stoppade och spikade och hade oss. Sen blev det lunch. Jag hade ingen dosa för jag hade planerat att äta i restaurangen. Och så blev det. Wallenbergare med runda gröna ärtor stod det på menyn. Frågade efter fyrkantiga men några sådana hade han inte fått tag på.

Åt för mig själv och drack lite kaffe och tänkte. Gick sen ut till de andra och pratade lite. Den person som skall visa oss hur man kör spårriktare pratade lite med oss och började sen prata med mig eftersom han konstaterade att jag är tågnörd. Nästa vecka någon gång ska jag alltså sitta i en spårriktare och förstöra... jag menar fixa till skolans spår.


Ut igen och fortsätta. Sista slipersen tog jag ut och stoppade i en ny. Blev lite för lång nerkörd, sänkte för lite på högersidan.

 

Det är några spakar att hålla reda på men tänker man bara logiskt så kommer man ihåg vilket håll det rör sig nör man drar dom. Framåt (från dig) åker bom ut eller ner, dvs från dig. Bakåt (dvs mot dig) åker bom in eller upp dvs mot dig :)


Slipersen blev som sagt sned men med ett livspett, kroppsvikt och stoppning med Cobra så fixades det. Sen spikade vi och sen var det fika igen :)


Efter fikat kom några i gruppen ut till maskinen och skrämde iväg två spolingar som gjorde något med maskinen. Spolingarna pekade finger och skrek okvädesord åt de båda banteknikerna och cyklade iväg. Dalmasen ropade efter dom att cykla hem å lägga sig. Underbart att höra på dalmål :)


Eftermiddagen ägnades åt att kratta och fixa till på bangården och lyssna på lite rövarhistorier från läraren. Sen ställde vi in allt i lokstallet igen och gick hem. I morgon är vi fria eftersom vi jobbat in tid.

Nästa vecka blir det spårriktarkörning, byte av slipers i växel med hjälp av inhyrd Bobcat, flyttning av växel med hjullastare med mera.

Av Bobjörk - 2 november 2011 17:37

Vaknade och fick ställa om TV:n som av någon anledning tappat alla kanaler.

Åkte sen till skolan och bytte om.


Sen var det slipersbyte. Jag fick prova att dra in och ut en slipers och det gick bra tycker jag.


9:30 var det fika.


Efter fikat var det mer sliperbyte. Ganska tråkigt att stå och titta hela dagen.

Försökte mig även på att spika med det är jag usel på. Och det blir inte bättre när det kommer en ny lärare och säger att jag ska lära mig spika innan vi kan spika tillsammans och sen låter mig spika själv. Sen gick det ännu sämre så jag lade ner det. Lär mig inte spika genom att stå och spika medan 9 personer står och tittar på.


Lunch. Hade med mig dosa med spaghetti och köttfärssås.


Efter lunch fortsatte det med stoppning av slipers, spikurdragning med mera.


Senare så blev jag ombedd att plocka upp lite järnskrot och lägga i en container och jag gick och plockade upp skrotet och väg mot containern stannade jag upp och sade "Aha, är det där dom är" för att jag såg var poliserna som parkerat sin bil på plattformen befann sig.

Läraren bad mig då att plocka upp skräpet och slänga det. Sånt gör mig sur, när någon säger åt mig att göra något jag redan gör. Dessutom är vi väl i skolan för vår skull, inte för lärarnas? Nåja, ska inte låta bitter.


Fika och efter fikat sorterades det lite slipers och sen åkte vi och vände maskinen på vändskivan.

På väg tillbaka skulle jag göra en fin avhoppning för att lägga av en växel. Jag hoppade av snyggt. Vid fel växel. Så det blev till att springa.


En till slipers byttes. Och sen var det min tur att köra slipersbytaren. Hade ju bara kört den en gång och bytt en slipers.

Jag tog ner stödbenen lite för fort så maskinen drogs upp ganska långt och läraren, som inte stod på maskinen, började skrika att jag var för hårdhänt. Sen ställde han sig och typ gormade att jag skulle göra om och koncentrera mig på vad jag gör och läsa på spakarna. Läraren verkade tro att jag gjorde fel för att jag inte läste vad som stod. Men på spakarna står det inte att man ska ta det försiktigt utan det stod bara vilken som var till vad och det var ju inte det jag gjorde fel.

Dessutom kan jag tycka att det är lite fel metod att lära någon köra maskin. Att skrika åt honom när han gör ett misstag när han kör maskinen för andra gången. Bara för att flera personer kör maskinen bra betyder inte det att alla gör det.

Nåväl, tog ner stödbenen igen och körde ner dom väldigt försiktigt och drog sedan ut slipersen och det gick bra tycker jag. Kanske inte jättebra men slipersen blev ju utdragen och den nya inlagd.


Sen skulle jag slå in en spik igen och vi började spika. Spiken blev sne och vi rättade till den. Tydligen gjorde jag det fel också för han berättade hur man skulle göra det också. Sen fick jag spika igen och det gick lika dåligt det. En lärare skulle visa och han missade också spiken.

Sen skulle jag spika i nästa och fick tips om att jag höll släggan fel. Allt jag gör är tydligen fel . Nåväl fick i spiken efter massa missar. Det är inte så lätt att träffa en spik som rör sig, vilket den gör med mitt synfel, då jag byter öga att titta med omedvetet och alla som blundar med ena ögat och sen växlar till det andra vet att allting man ser flyttar sig i sidled. Så gör det för mig med, men inte så att jag märker det på samma sätt. Mer än att jag missar saker som jag ska slå på eller fånga.


Har en känsla av att jag inte kommer lära mig något i morgon när vi fortsätter med slipersbyte. Eller köra maskinen bättre.

Jag tror de flesta lär sig dåligt när de bara får höra allt dom gör fel.

Eller så är det bara jag som tolkar allt fel. Ingen aning. Men jag könde mig inte glad och positivt idag i alla fall.


Inge bilder idag för mobilen låg i jackfickan i skåpet.

Av Bobjörk - 1 november 2011 18:10

Dagen började som vanligt med frukost och sen färd till skolan. In med maten i kylen och sen bort och byta om.


Idag skulle vi lära oss köra slipersbytare. Först delade vi upp oss i två grupper. Den ena gruppen körde iväg med verktygen och vi fick en kurs i slipersbytaren.


 


En fyrcylindrig dieselmotor från Perkins med två batterier på totalt 12V 160A.

Tillverkad 1979 av Lameco i Hällnäs. Hon går än, trots en olycka som gjorde henne skev. Men det är åtgärdat nu.

Körs framåt och bakåt med två spakar. En hel del spakar att hålla reda på men just för framdrivningen var det inte så många. Fick en bra känsla när det var min tur. Man känner ganska bra när det börjar dra så man kan starta mjukt.

Som vanligt med lätta spårgående fordon är det svåraste att stanna.


Vi körde fram och tilbaka över bangården för att prova på maskinen och sen körde vi och fikade.

Efter fikat växlade vi in på det spår där bytet skulle ske. Vi var tvugna att demontera en klov för att lägga om sista växeln. Sen visade läraren hur man byter slipers med den och alla moment som behöver göras.

Medan läraren undervisade en person inför nästa byte fixade vi lite med slipersen han just bytt. Spikning och sånt.


 

Det är några sliprar som skall bytas. Alla vitmarkerade.


 

Ska bli intressant att byta i denna dubbelslipersskarv.


Efter att några bytt blev det lunch och vi fick och åt. Fläskkarre med ris hade jag med mig.


Efter lunchen fortsatte vi med byte. Det är ganska tråkigt för när bytet sker kan vi inte göra något annat än glo.


Strax innan 2 begav jag mig in mot stan för att besöka Previa för en undersökning av mina lungor.

Fick vänta ett tag sen fick jag gå in och blåsa i ett rör och så läste en dator av hur många liter jag lyckades blås ut, dvs hur mycket mina lungor klarar att fylla och blåsa ut. 104% blev mitt resultat då jag har större lungor än man har normalt när man är 193 cm och är 29 år. sen ut i väntrummet igen och vänta på doktorn.

   vänta... vänta... titta på flygfoton... spela wordfeud. 

Doktorn letade efter ett äpple. Precis när jag tänkte fråga om det skulle ta lång tid gick receptionisten in till doktorn för att påpeka att han hade en patient och sen fick jag komma in och han lyssnade på mina lungor och det lät bra. Sen tittade han i halsen och det såg bra ut.


Sen fick jag gå. Återkom och då hade alla utom jag och en till fått byta en slipers.

Läraren hade börjat undra vart jag tagit vägen. "Började fundera på om du skulle in på operation eller något"

Men nu var det dags att packa ihop och jag körde iväg med ena handtrallan och spårade sen ur med den vid vändskivan. Sånt som händer. Bara att lyfta upp igen.


Sen åkte jag hem. Köpte kaffe och bakpulver bland annat. Kaffet var slut med bakpulver hade jag redan köpt...


I morgon får jag förhoppningsvis köra slipersbytare.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards