bantekniker

Direktlänk till inlägg 7 december 2011

Fortsatt byggande

Av Bobjörk - 7 december 2011 20:48

Vaknade, åt lite gröt och åkte till skolan. Fick sladd i rondellen vid banskolevägen men den hävde jag och antisladdsystemet. Det kanske är vinterväglag trots allt?


Bytte om och gick ner till växeln. Vi skruvade fast mellanrälen vi böjde till igår (f-mått) och fick sen justera för f-måtten stämde inte längre. Baxa, skruva å ha sig.

Vi började så mäta för den sista rälen, den böjda farrälen. 1445 ska spårvidden vara i grenspåret, fram till strax innan moträlen. Vi fick baxa rejält för att få den 16 meter långa rälen böjd. Sen började vi skruva i alla skruvar och tog sen mått... spårvidden var åt skogen. Visserligen såg det bra ut för ögat men i själva verket växlade spårvidden 3-4 millimeter mellan sliprarna. VI hann åtgärda på en liten sträcka innan det var mat.

Spättroulader med dillgrädde blev det.


Efter lunch bytte vi om till civila kläder igen för nu hade vi teori. Isolskarvar. Vi lyssnade på den norrländske läraren när han talade om gamla skarvar med asbest (asbäst) och om de isolskarvar som fram till nyss hade isocycianater i fogmassan men som numera inte har det.

Fika

Mer tal om isolskarvar och sen ner i den lilla utställningshallen och bese ett antatl isolskarvar.

Sen hem och byta däck. Nu är de fina Hakkapellitta 7 Extra Load monterade på bil'n.


I morgon förmiddag skulle vi varit lediga men vi har valt att göra klart vår växel då. På eftermiddagen monterar vi MT-skarv.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards