bantekniker

Direktlänk till inlägg 8 december 2011

Växel och isolskarv

Av Bobjörk - 8 december 2011 19:56

Vaknade och åkte till skolan efter frukosten. Bytte om och gick ut till växeln.

Vi fixade till måtten lite. Läraren tyckte vi var lite väl petiga. "Ni behöver bara fixa till måtten där det tas mått vi besiktning"

Eftersom det fanns ett fel precis där valde vi att fixa till felet. Fikade gjorde vi också och sen skulle vi sopa växeln men det var omöjligt att sopa bort sågspånen för de var infrysta i slipersen. Så istället besiktigade vi växeln och måtten såg bra ut.

Sen blev det lång lunch. Först satt vi och pratade och sen gick jag in och åt i restaurangen för jag hade glömt min dosa.

Fläskfilégryta med ris serverades. Jag åt tillsammans med Falun och vi talade om trötthet, hans längtan till Dalarna (bara en vecka kvar tills han reser dit), om Kiruna och om snö som inte fallit i Skåne än.


Efter lunchen gick vi till svetshallen för nu skulle vi bygga en isolskarv. På väg dit stannade jag och talade lite med de som höll på elda på ångloken. En rejäl rökpelare började slå ur skorstenen. Luktade ungefär som när min 850 hade fel på temperaturegivaren. EN person gick förbi och undrade om vi eldade med kreosotslipers.

Jag gick bort till svetshallen och mötte upp de andra i min grupp.


 

En 43-kilosräl låg och väntade på oss.

I denna skulle vi först borra fyra hål. Vi mätte upp 4mm för kapet och monterade på mallarna. VI borrade första hålet. Det tog tid och det rök. Borren var slö så den borrde knappt. Men till slut fick vi ett hål borrat. Vi bytte borr och monterade på borrmaskinen på mallen och körde igång. De lät illa och väldigt konstigt.


 

Orsaken till missljuden var att borren skar.


Bara byta igen och de sista hålen gick utan problem. Sen kapades rälen i två bitar (med två hål på vajre bit alltså) och sen lyftes bitarna in i hallen.

Vi riktade och riktade så att rälerna skulle ligga jämt, för annars blir det en dålig skarv. Sen skulle det slipas. Två personer tog fika och jag och en till tog varsin vinkelslip. Jag hade en liten och ruggade upp ytan på skarvjärnen medan den andra använde en stor för att slipa rälen metallren där isolskarven skulle monteras.

De andra kom tillbaka och slipade det sista. Nu hade rälen flyttat sig så vi fick hålla på rikta om.

Till slut var det bra och vi öppnade förpackningen med Isomor 39IF.

Den består av en stor burk med ett pulver innehållandes finmald kvarssand och glasfiber. I detta pulver häller man sen en liten flaska med okänt ämne (förut var det isocyanat av nåt slag) och sen tar man en stor flaska harts och häller i.



 

Sen blandar man ihop det hela


Nu är det bra att ha mask med filter som filtrerar bort den otrevliga doften. Sen applicerar man massan på skarvjärnet, trycker det på plats och skruvar fast det. Sen får man ta fram momentnyckel och ställa in den på 1000Nm och dra åt. Sen bankar man på skarvjärnet och drar åt med 1000Nm igen. Sen smetar man ut fixet lite extra i skarvarna.

Sen smetar man in rostkydd på det hela och så är det klart att prova. Grön lampa innebar att den isolerade som den skulle. Nu ligger den och inväntar köpare.

 


Sen åkte jag hem. FIck inte parkera där jag tänkte för där satt den norska skogkatten och vägrade flytta sig. Att blinka med helljusen på den var bara kontraproduktivt för då började den intressera sig än mer för bilen.

Fick backa och parkera om bilen.


I morgon är det kurs i växelvärme i hus E och sen åker jag till Småland igen.


 

En förpackning MT-skarvjärn med tillbehör.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards