Direktlänk till inlägg 12 december 2011
Vaknade med mitt trasiga lillfinger och min onda rygg och åt frukost. Släppte in katten som jamade utanför och åkte sen till skolan och bytte om.
Vi gick upp till svetshallen och väntade på lärarna. De kom efter ett tag och gick igenom vad vi skulle göra. Sen var det fika.
Efter fikat började vi skruva ihop betongväxeln som vi började bygga i början på kursen. Vi bände, skruvade och hade oss och sen var det lunch.
Stekt fläsk med löksås blev det för min del.
Efter maten fortsatte vi skruva ihop vår växel. När det var klart gick vi bort och smorde upp växeldriven till växeln.
Insidan av ett JEA 72 växeldriv, innan smörjning.
Sen störde den andra gruppen som höll på slipa räler medan vi vänntade på att läraren skulle lyfta ut ett antal moträler som vi sedan skulle kontrollera. När han var klar var det fika och efter fikat fick vi vänta på läraren igen. Sen besiktigade vi moträlerna och avgjorde vilka som var okej att använda vid växelbyggnad och sen fick vi gå hem.
Känns som att de mest försöker fylla ut kursen med nåt.
I morgon ska vi, om jag förstått det rätt, montera på driven och sen gå igenom inför provet.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 |
11 |
|||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 | 23 |
24 |
25 |
|||
26 | 27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.