Direktlänk till inlägg 13 december 2011
Vaknade å åt frukost Åkte till skolan å bytte om. Sen gick vi upp till svetshallen. Efter att ha stått ett tag i växeldelen gick vi upp till fikarummet och pratade.
Sen gick vi ut och monterade på driven. Eller de andra påbörjade det medan en lärare rekvirerade mig för att åka bort och mäta några växlar borta i norra delen av bangården. Tydligen har nån köpt dom.
När jag kom tillbaka hade man monterat på fästen på sliprarna och vi började montera driven.
Vi fick inte på vårt driv eftersom jag tänkt rätt men fel. Vi skulle vända drivet, men också flytta linjalerna så att det blev ett driv för högermontage. Men först var det fika.
Efter fikat monterade vi drivet och sedan alla stag. Sen ställde vi in så att drivet gick i kontroll för 3 millimeters springa men inte för 5 millimeter. Nu hade det börjat regna snöblandat.
Mittdrivet som vi monterat. Ett JEA 731 094.
Det blev lunch och jag åt den med några signalare och en bantekniker.
Efter lunchen gick vi jag upp till växelhallen igen. På grund av det dlåliga vädret med blåst och snöblandat satt vi ett tag i fikarummet men sen gick vi ut och mätte betongväxeln som vi sen skulle kontrollera gentemot toleranser och normalvärden. När vi gjort detta skulel vi egentligen gått upp till norra delen av bangården och hjälp en hjullastare med de DKV:er jag mätte på förmiddagen men hjullastaren kunde inte arbeta eftersom elavdelningens kontaktledning (i markhöjd) var i vägen och de hade problem med att rulla in den, så vi fick gå hem istället.
I omkläddningsrummet kom en dalmas fram och ville ha skjuts till rondellen så han slapp gå så långt i regnet. Jag ställde upp och tog med honom.
Köpte sen lussebullar och pepparkakor och gick hem å drack julmust till dom.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 |
11 |
|||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 | 23 |
24 |
25 |
|||
26 | 27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.