bantekniker

Direktlänk till inlägg 26 december 2011

En signalteknisk julklapp

Av Bobjörk - 26 december 2011 11:33

Dagens inlägg blir en liten julklapp till alla ställverksintresserade.

En del har säkert redan sett detta lilla reportage men här kommer det på nytt, nu med alla fakta jag har.


Det handlar alltså om det gamla ställverket i Saltsjö-Duvnäs, byggt 1938.

När bilderna togs såg stationen ut som på denna spårplan:

Spår 1/Norra spåret hade sth 40 i riktning mot Storängen av signaltekniska skäl (låga signaler). Spår 2/Södra spåret hade sth 40 från Storängen av samma skäl.
För att få grönt i infarterna 2A, 2E och 2F krävdes att bommarna vid Kranglans väg var fällda.
Vid stationsgränsen mot dubbelspåret fanns det blocksignaler (2D och 2G). Utfartssignaler (Mellansignaler på JTF-språk) saknades.


Stora väggen, med alla reläer. Hyllreläer av typ JRB, JRC tillverkade av SIgnalbolaget (Ericsson).


Signaltransformatorer. Skapade 110 V ut till signallamporna. Transformatorerna för de röda skenen hade egenheten att dom tålde att kortslutas på utgången. Man släckte nämligen de röda skenen, inte genom att bryta kretsen, utan genom att kortsluta den. Anledningen var att ett avbrott i reläkontakten inte skulle kunna leda till släckt rött sken, utan tvärtom.


Ovanför dörren sitter dessa prylar av modernare snitt.
De två grejerna till vänster är märkta "Likr. ENC 1" och "Likr. ENC 2"
De två till höger är självaste ENC 1 och ENC 2.
Detta var seriella kodare för ATC-systemet som 2011 ännu ej är färdiginstallerat.

ENC 1

 Relätransformatorer för spårledningarna S22, S23, S24 och S25. Transformerade upp spårledningsspänningen nominellt. (2V - 8V) (Växelström).


 Tillverkade av LM Ericsson och typmärkta REJ 15001 och SJ Art. nummer 0665450.


De bruna grejerna till höger är ringledningstransformatorer.


Vita boxen högst upp är för växelvärmen.

Det andra är diverse gränssnitt för Ericsson-manöversystemet som installerades i Neglinge efter branden i början av 80-talet.


 En viktig del i ställverket var detta skåp som fanns under plattformen på spår 2. Denna öppnade jag, iklädd varselväst, och tog denna bild. Där fanns K-nycklar för växlarna på bangården. De flesta växlar var rivna vid det här laget men ställverket kräver att nycklarna sitter på plats för att det ska bli grönt.


I början av 2007 var allt utbytt mot ett nytt ställverk 59. I samband med detta byttes och flyttades signaler.

Nu krävs inte längre att bommarna är nere för att man ska få grönt i 2A, som dessutom försetts med försignalering. Istället regleras bompassage i utfartssignalerna 2D och 2G. Blocksignaler saknas nu vid stationsgränsen.
Hastighetsbegränsningen på "Högerspår" är borta då de låga signalerna slopats.


Detta är från Storängen hösten 2006 och är för att visa hur de låga signalerna såg ut.

De nya signalerna stod på vanliga stolpar och inte avkapade kontaktledningsstolpar som den på bilden.


En annan egenhet var att blocksingalerna visade grönt från både Duvnäs och Storängen fram till en tågväg ställdes in på nåt av spåren i Duvnäs eller Storängen.


I början av 2007 var det nya ställverket av typen DSL klart. DSL är en SL-variant på Ställverk 59, där man har nyare komponenter (bland annat SF4-reläer).

Tack till signaturen Mamma Ulla och Lars-Henrik Eriksson för den info jag saknade.

 
 
Olaf

Olaf

26 december 2011 14:13

Känns som något ställverk längs smalan. Modernt och bra. ;-)

http://www.olaflindstrom.se

Bobjörk

26 december 2011 16:06

Javisst. Såna reläer som du gillar att dra "sladd" till :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards