bantekniker

Alla inlägg under december 2011

Av Bobjörk - 6 december 2011 19:25

Vaknade, åt frukost (både vört och julknäcke minsann) och satte mig i bilen. Kände lite julstämning så jag petade in Lars Vegas Trios julsakiva och körde till skolan till ljudet av textrader som:

Följ oss ut, följ oss ut
Blacken smakar gott
i hans spår vår släde går
där höga furor stått

och

Jag vill ha en kasse bärs
Nej nu sjöng du helt fel vers

Och andra välformulerade jultexter.


Bytte om i lugn å ro och gick till växeln.

Dagens uppgift var att fortsätta rikta och skruva.


Vi var klara med raksträngen och hade börjat med andra rälen i stamspåret. Blev mycket baxande och borrande. Jag skötte borrandet. På vissa platser använde vi domkraft för att flytta rälsen.

Vi hade även strul med vår mutterpurra. Den gick illa, man var tvungen att gasa hela tiden annars stannade den.


Efter ett tag var det fika och efter fikat fortsatte vi. Läraren kom med en nyservad mutterpurra. Motorn på den gick men den orkade inte skruva i skruven... vi forsatte rikta med vår dåliga nyservade purra. Lagom till vi fått en ny mutterpurra från Robel började jag köra. Den var också dålig. Slirkopplingen strulade (antingen stannade motorn eller så började det bolma).

Vi tog lunch, jag åt gratinerad falukorv med hemlagat mos. Frågade om han lagat det hemma och det hade han  .


Efter lunch fortsatte vi med vår raksträng. VI ledsnade på de dåliga purrorna och jag drog igång den vi hade först. Den orkade i alla fall dra i skruven även om den stannade lite då och då.

Blev riktigt sams med maskinen och den stannade inte så ofta.


Fika


Efter fikat hade vi några skruvar kvar och då tog vi den maskinen som andra gruppen använt för de var klara med sin växel. Den funkade hur bra som helst och till slut var det dags att se till att den krökta mellanrälen blev just krökt.

För att göra detta använder man nåt som kallas F-mått.

 

F-måtten tas från raksträngen, alltså den raka farrrälen till den krökta stödrälen.

Detta görs på tre ställen och det är tre olika mått. När man skruvat dessa är rälen krökt i rätt radie.


Och lagom tilsl vi var klara med detta var det dags att avsluta.

 

Såhär såg vår växel ut vid dagens slut.


Bytte om och åkte och handlade bättre handskar. Kallt å blött att arbeta ute, dessutom är det alltid bra att ha varma och vattentäta handskar. Åkte sen hem. Stötte på hyresvärdinnan. Hon berättade att hon städat bort en mus som jag fått i present av nån av katterna. Söta små djur...


I morgon fortsätter vi med växeln på förmiddagen. Vi beräknas vara klara då. På eftermiddagen har vi teori i isolskarvar.

Av Bobjörk - 5 december 2011 19:55

Vaknade och... drack kaffe, för jag hade varken bröd eller fil hemma.

Åkte sen till skolan. Kall morgon men ingen is på rutorna.

Bytte om i lugn och ro för jag var tidig. Vi samlades i svetshallen och gick sen till växeln och byggde vidare på den. Vi började skruva dit klämplattorna och jag fick demontera skruvar i en skarv för de var ivägen för klämplatteskruvarna.

Läraren, som jobbar på WKTS i vanliga fall, föreslog att jag flyttade plattor och slipers någon millimeter och då fick det plats.

Fika.

Efter fikat fortsatte vi skruva. En nitad 40-talsvagn kom rullande.

Jag och en till började montera fjäderringar på skruvar. En mycket givande sysselsättning...

Sen började vi borra för att fästa plattorna i slipersen. Man borrar bara ett hål per platta för att kunna justera rälen, oh man börjar med den så kallade rikträlen, alltså den raka rälen. När vi var klara med denna var det lunch och jag gick till restaurangen för det hade inte blivit nån matlagning efter hemkomsten från småland igår. Halstrad kassler med senapssås och potatis serverades och jag åt tillsammans med läraren från WKTS.


Efter lunchen kom vi ut till en vit bangård. Slaskig snö låg överallt. Högerväxeln låg delvis i en sjö och även vår växel låg i en mindre version. Våra skruvar låg i en pöl.


Vi monterade en lina på rikträlen och mätte så att rä'len var rak. Jag undrade om det gick bra med centimeterprecision och fick till svar att det här inte är nån sån där smalspårig hobbyjärnväg (på ett skämtsamt sätt alltså) utan här är det millimetrar som gäller. När vi riktat klart var det fika.

Efter fikat riktade vi klart det sista och började fästa en skruv till i varje platta i rikträlen. Plötsligt stannade borren. Strömmen till borren försvann. Efter lite felsöknökning bar vi fram elverket och körde från detta istället. När vi var klara med skruvningen började vi skruva för kurvrälen. Vi hann en platta, där det skulle vara 1441 mm spårvidd, innan vi slutade för dagen. Vi fick till spårvidden perfekt.

Bytte om och gick ut till bilen. WKTS:aren kommenterade "Så det är du som kör gammal polsibil" och jag svarade att det är fina grejer.

Åkte därefter och handlade lite vörtbröd, julknäcke och lite annat och åkte hem.


I morgon fortsätter vi bygga växel.


Bonusbilder:

   

Skruvar i snö                   Nitad vagn i snö

Av Bobjörk - 1 december 2011 17:34

Vaknar å gör kaffe. Brödet är slut men det går bra i alla fall. Backar ut bilen och håller på köra på två personer som är mörkt klädda. Gatubelysningen funkar inte av nån anledning.

Satte mig i restaurangen och pratade lite och gick sen och bytte om.

Sen gick vi bort till vår växel och borrade två hål och monterade skarvjärn (scarf-irons som jag helt felaktigt kallar dom  ). Sen började vi montera plåtar som ska sitta på sliprarna vid omläggningsanordningen (dvs de sliprar som monteras sist) och slipersen mitt på tungan. Vi monterade dessa i rälen och spände. Sen skulle de två delarna skruvas ihop och bilda rätt spårvidd. Då visade det sig att det var två olika typer. Samma nummer med olika ålder. Så de passade inte ihop. VI fick därför demontera dom och montera helt nya plåtar. Tog massa tid. Medans nya bultar och annat hämtades per bil monterade jag och en till rullplattorna. Vi fikade och monterade sedan plåtarna på rälerna och sen var det lunch.


Lunchen, pasta med köttfärssås och parmesan, intogs i restaurangen med samma gäng som igår.


Sen gick jag ut till de andra och vi monterade ihop plåtarna med varandra.

Första plåten skulle det vara  spårvidden 1445 mm och det blev det när vi monterat brickor och annat. Nu började det regna och humöret sjönk. Vid bakre plattan skulle det vara 1435 och det blev det. När detta var klart var det dags att montera moträlerna. Nu fick den inhyrda föraren med tillhörande hjullastare arbeta lite. När vi lagt ner moträlerna på det rätta stället och dirigerat hjulastarföraren var han skulle ställa ner pallar med klämplattor och annat befästningsmateriel gick vi å fikade medan föraren packade ihop å åkte hem.


Efter fikat tog vi fram domkrafterna och lyfte upp rälsen vid moträlerna så de sistnämda kunde skjutas på plats å justeras. Sen lade vi ner rälerna och sen tyckte läraren att vi skulle gå hem. VI var inte så jättesugna på det eftersom vi ligger efter pga strulet och massa väntetid på materiel som saknas pga ändringen av plattorna.

 

Växeln som den såg ut då vi lämnade för dagen. Plattorna som strulade är de som sitter där det saknas sliprar.


Men vi gick mot hus A för att byta om. Träffade hyresvärdinnan och pratade lite med henne om Stockholmsvistelsen och strapatserna på hemvägen. Hon tyckte om min lilla halmgris som jag ställt i fönstret.

Bytte om och åkte hem. Körde vanliga vägen in i området men såg att det stod nåt form av arbetsfordon så jag körde runt via en annan väg. Dock stod fordonet fortfarande ivägen då det stod precis i korsningen vid huset jag bor i. Fick köra runt och komma in från andra hållet. Då kunde jag svänga in och parkera där jag brukara. De höll på med förberedelser med att asfaltera hålet i gatan precis vid parkeringen. Mannen som körde vibratorn tittade konstigt på mig när jag körde mot honom men förstod sen att jag inte alls tänkte krocka med grävmaskinen bakom honom utan parkera. Tog posten ur brevlådan och gick ner till min lilla bunker. Strax efteråt fick jag svaret på varför belysningen inte funkade för grävmaskinen passerade med en avblåst trästolpe med gatbelysning på.


I morgon ska vi börja montera dit moträlen och sen lägga under plattor och skruva fast dessa, om vi hinner- Fredag = Halvdag. Därefter åker jag upp till Virserum för lite arbeten på smalspåret.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards