Direktlänk till inlägg 9 januari 2012
Välkommna tillbaka alla bloggföljare! Och god fortsättning!
Vaknade tämligen sent. Har ju vänt lite på dygnet så jag sov inte så mycket. Vänder väl tillbaka snart.
Åkte till skolan och gick upp för alla trapporna till sal 311.
Där började vi först med lite småprat, sen började vi med teori.
Först talade vi i en evighet om skyddsutrustning. Tänk att det kan berättas så lite om det, på så lång tid...
Sen gick vi å fikade. Fina mackor bjöd de på såhär första skoldagen på året.
Sen fortsatte vi tala om skyddsutrustning och gick sen in på att tala om C
Sen gick vi in på O
Lunch. Köpte nya lunchkuponger. De har sänkt priset eftersom man sänkt momsen. Väl spenderade miljarder av staten?
Nåväl, baconlindad köttfärslimpa blev det och sen lite kaffe.
Efter lunchen talade vi om C
Efter fikat såg vi film om hur man enklast sätter eld på sin acetylenflaska genom att handskas med den på fel sätt när man skär.
Sen åkte jag hem och lyssnade på Raubtiers nya låt "Låt napalmen regna" och fixade lite ärenden med Com Hem. Känner mig lite lurad när jag nu måste betala 200 kronor mer för 100 mbit mindre...
Ännu en pärm i hyllan.
I morgon fortsätter vi teorin.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
|||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 |
|||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 |
29 |
|||
30 | 31 | ||||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.