Direktlänk till inlägg 11 januari 2012
Vaknade, åt frukost och åkte till skolan. I höjd med nedlagda Hemköp höll jag på att krocka med en person som körde om två cyklister trots att jag kom i andra riktningen. När jag bromsade såg jag dessutom en mörkt klädd person kliva ut framför en parkerad bil. Nåväl, det gick bra och jag kom till skolan. Vi fick nya kläder eftersom de ansåg det vara obra med kreosotindräkta kläder när man skulle svetsa.
Vi gick upp till hallen och fick lite information om var det fanns utrustning för små och stora brännsår, brandslang, ögondusch, nöddusch och sånt.
Sen fick vi varsin verktygslåda, ett par skyddsglasögon och ett par handskar.
Därefter valde vi en plats att sitta vid och sen gick vi ut och tog varsin vagn med Oxygen (Odorox) och Acetylen.
Min plats. Med låda och gasvagn 23.
Sen monterade vi på reducerventilen, slangarna (och därmed brännarhandtaget) och täthetsprovade.
Sen var det fika. Stänga av gas och gå å fika.
Tillbaka, montera på munstycke, ställa in gastrycket och tända. Kaboff. Brinner med sotande låga. Sen på med syre för att få en mycket liten blå ljus låga och en lång blå men inte lika ljus.
Vi provade med olika munstycken och sen var dert lunch. Vad vi gjorde under den tiden minns jag inte men bildmässigt gjorde vi inte mer än att tända och släcka gaslågan. Ibland med knallar då man fick för lite acetylen i förhållande till Oxygenmängden.
Lunch blev det. Torsk med nån slags senapssås.
Efter lunch visade läraren hur man riktade metall och sen började vi göra det.
Metallbiten, och jag har börjat rita med krita hur man ska värma.
Sen bankade man med körnare och började värma.
Fick inte riktigt till det. Värmen gick inte igenom utan ytan smälte.
Sen värmde jag, å värmde. Men metallen vägrade böjas. Då berättade läraren att man måste bränna ett kryss på baksidan för att det ska hända nåt på en så styv bit som ska böjas uppåt. Märkte ut krysset och sen var det fika.
Efter rasten fortsatte jag. Till slut hade jag en svagt s-formad bit. Dags att, långt efter dom andra, rikta tillbaka den.
Sen tog skoldagen slut och vi ställde in gasflaskorna i därför avsett skåp och tog vårt papper med utvärderingskod från YH, Myndigheten för Yrkeshögskolan, som vill veta vad vi tycker innan de kommer på inspektion.
Åkte hem och gjorde pizzadeg, och gjorde sen pizza som jag åt till Sveriges Mästerkock.
I morgon fortsätter vi rikta.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
|||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 |
|||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 |
29 |
|||
30 | 31 | ||||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.