bantekniker

Direktlänk till inlägg 12 januari 2012

Kapning med gas

Av Bobjörk - 12 januari 2012 18:08

Vaknade, åt frukost och åkte till skolan. ställde in matlådan i kylen och gick och bytte om.

Sen gick jag upp till svetshallen och väntade.

Lärarna kom och vi hämtade våra vagnar med flaskor.


Försökte fortsätta räta tillbaka balken men lyckades inte riktigt.

Fika och sen visade läraren hur man kapar med gas med hjul som hjälpmedel.

Därefter var det vår tur. Först måste man montera på skärmunstycket och sen ställa in trycket. 3 bar på Oxygen och 0,3 på acetylen. Sen försöka få till en bra låga och ett bra tryck (får inte vara för högt tryck på värmelågan, då blir det skäreffekt när man inte vill det).

Fick till några kap som, enligt läraren, var bra. Själv tyckte jag inte alls de såg ut som exemplet på tavlan. Nåväl. Kapade och hade mig. Smällde och fräste och stänkte smält metall och glödande järnoxid från alla håll och kanter. Läraren smög runt å njöt. Plötsligt blev det varmt om benet. Visade sig vara min reflex som glödde lite. Vem kom på idén med flamsäkra byxor med reflexer?


Lunch. Det blev pizzan jag gjorde igår för min del. Samtalsämnet var undervattenssvetsning bland annat.


Efter lunch skulle vi kapa på fri hand och kapa bort en mutter från en klämplatteskruv.

 

Den aktuella muttern.


Skruvade på ett bra gastryck och satte igång. Eller först tog jag och rensade munstycket för det brann konstigt.

Sen kapade jag. Lite för nära bultens gängor. Men läraren tyckte det var bra. Tog nästa sida av muttern och kapade lite mer försiktigt. Karvade, typ.

 

Endast bulten kvar.


Sen fick vi freestyla (fristajla) lite och såga ut vad vi ville. Jag provade att kapa en tjock bit men fick inte till det. Rost är knepigt när man kapar med gas.
Frihandskapning var dessutom mycket svårare än med stöd. Man måste vara stadig på handen, vilket jag inte är.

Efter detta började jag försöka göra en flasköppnare av en rälsspik. Först hettade jag upp den, för att få bort rost och sånt. Snygga till den lite så att säga. Sen kapade jag bort en liten öppning vid huvudet. Sen var det fika och biten fick ligga å svalna.


Efter fikat snyggade jag till min öppnare lite. Hade värmt lite för mycket innan jag skar ut så det blev en liten urgröpning och det hängde slagg i biten. Värmde upp detta och slängde ner spiken i vattnet och slog sen bort slaggen med hammare. Blev hyfsat. Gjorde två till. Den sista blev rätt bra.


Sen kapade jag ur lite figurer ur en bit som jag tyckte passade. Men det kanske var dumt. Mer om det i morgon.


Åkte sen hem och höll på somna direkt hemma. Jättetrött.


Öppnaren jag gjorde först funkar inte. Hålet för långt upp. Eventuellt om man böjer bak spiken lite.

Men de andra två fungerar.

 

Den första spiken... eh, öppnaren.


I morgon är det kapprov.

Eld · Fritid · Skolan
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards