Direktlänk till inlägg 16 januari 2012
Vaknade, något senare än vanligt. Har nämligen ändrat lite på tiden jag går upp.
Åkte sen till skolan och bytte om. Men så kom det fram att vi skulle ha teori hela dagen. Så jag bytte tillbaka igen vilket innebar att jag kom in i klassrummet exakt 08:45. Läraren undrade om jag varit ute och åkt båt. Han syftade på kryssningsfartyget som kapsejsade i helgen. Ja. Hade jag varit med hade jag kanske kommit sent :)
Nåväl. Vi började läsa om rälskapning. Eller jag antecknade i mitt block och läste i bordsgrannens pärm eftersom min pärm var hemma. Fika.
Efter fikat fortsatte vi läsa om utrustning och hur man kapar räler med gas. Teoretiskt. Lite frågeblad svarades på och bilder visades.
Lunch. Blev Småländska isterband med stuvad potatis i restaurangen. Lagade ingen mat när jag kom hem från Småland igår kväll.
Efter lunch talades det om stålsorter som R260, R350LHT och några udda som R320Cr som innehåller krom och inte är så vanlig numera. Även märkning av räler repeterades från kursen UHBT. Fika hann vi även med. Minns inte allt vi talade om och ska därför läsa lite mer i pärmen vid tillfälle.
Åkte hem, ingen post i brevlådan. Däremot har en del post hamnat i Stockholm. Därför ringde jag adressändring igen och de skulle ringa posten eftersom de inte fått något svar från dom. Bring sköter sig däremot så det kanske kommer post i morgon när Bring delar ut. Hoppas det löser sig, dumt om man får posten till en adress 55 mil från bostaden.
I morgon börjar vi kapa räler. Propan blir gasvalet då.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
|||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 |
|||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 |
29 |
|||
30 | 31 | ||||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.