bantekniker

Direktlänk till inlägg 16 januari 2012

Rälskapning - i teorin

Av Bobjörk - 16 januari 2012 19:11

Vaknade, något senare än vanligt. Har nämligen ändrat lite på tiden jag går upp.

Åkte sen till skolan och bytte om. Men så kom det fram att vi skulle ha teori hela dagen. Så jag bytte tillbaka igen vilket innebar att jag kom in i klassrummet exakt 08:45. Läraren undrade om jag varit ute och åkt båt. Han syftade på kryssningsfartyget som kapsejsade i helgen. Ja. Hade jag varit med hade jag kanske kommit sent :)


Nåväl. Vi började läsa om rälskapning. Eller jag antecknade i mitt block och läste i bordsgrannens pärm eftersom min pärm var hemma. Fika.


Efter fikat fortsatte vi läsa om utrustning och hur man kapar räler med gas. Teoretiskt. Lite frågeblad svarades på och bilder visades.


Lunch. Blev Småländska isterband med stuvad potatis i restaurangen. Lagade ingen mat när jag kom hem från Småland igår kväll.


Efter lunch talades det om stålsorter som R260, R350LHT och några udda som R320Cr som innehåller krom och inte är så vanlig numera. Även märkning av räler repeterades från kursen UHBT. Fika hann vi även med. Minns inte allt vi talade om och ska därför läsa lite mer i pärmen vid tillfälle.


Åkte hem, ingen post i brevlådan. Däremot har en del post hamnat i Stockholm. Därför ringde jag adressändring igen och de skulle ringa posten eftersom de inte fått något svar från dom. Bring sköter sig däremot så det kanske kommer post i morgon när Bring delar ut. Hoppas det löser sig, dumt om man får posten till en adress 55 mil från bostaden.


I morgon börjar vi kapa räler. Propan blir gasvalet då.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards