bantekniker

Alla inlägg den 18 januari 2012

Av Bobjörk - 18 januari 2012 19:10

Vaknade, gick upp och åt frukost.

Åkte sen till skolan... där mottes jag av en bränd svetsarbuss på parkeringen. Totalt urbränd hytt.

Parkerade och bytte om och sen studerade vi vraket. I närheten fanns klotter vars innehåll tydde på att branden var anlagd.

 

 

Även lärarna samt personer från firman den tillhör studerade förödelsen.


Nåväl, nu skulle vi in och elda. Mer kontrollerat dock.

Jag kapade inomhus, med gasol först.

blev ett bra kap. Nu är detta dock en 43-kilos, dvs inte så tjock.


  


Efter fikat fortsatte jag kapa, men gick nu över till 60-kilos, och fick därmed byta mall också. Och sprutade numera mot gången. Men går man runt i en svetshall får man räkna med att det sprutar metall lite här och var  


Lunch, fick bli fisk i restaurangen. Pärlfisk. Samtalsämnet under lunchen, som intogs med en dalmas, två värmlänningar och en Bollnäsare, var hur man uttalade Fläsk, som var andra rätten på menyn. Falun hade åsikter om värmlänningarnas uttal av Fläsk (FlÄÄsk) och jag lade mig i och försökte mena att det heter flesk :). Det talades också om den brända svetsarbussen.


Efter lunch började jag kapa med acetylen. Mycket svårare att få bra kap. Slaggar mer.

Kapade och kapade. Sen blev det fika.


Efter fikat kapade jag mera. Sen städade vi ihop och så visade läraren vad för fel de flesta gjorde när de kapade, men att det för det i övrigt ser bra ut.  Sen gick vi ut och diskuterade varför räddningstjänsten brutit upp en brinnande svetsarbil, med risk för övertändning, och varför oxygen- och propanflaskan lämnats kvar i bussen.

Företaget har redan beställt en ny bil och nya redskap.


Sen åkte jag hem. Posten hade kommit för första gången på länge (frånsett Bring som skött sig hela tiden) och köpte sen potatis för 0,99 på det lokala ICA:t.


I morgon är det kapning och sen kap-prov.

Undrar om vi kommer bygga kapspår* nån gång?   


http://polisen.se/Skane/sv/Aktuellt/Handelser/Skane/2012-01-18-0349-Brand-Angelholm/

http://hd.se/angelholm/2012/01/18/bilbrand-pa-banskolevagen/


*Kapspår = Benämning på spårvidden 1067 mm, en spårvidd som ej längre finns i Sverige men fortfarande används, bland annat i Japan och Sydafrika

Eld · Fritid · Skolan

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards