bantekniker

Alla inlägg den 20 januari 2012

Av Bobjörk - 20 januari 2012 23:00

Vaknade och åkte till skolan efter att inte ha druckit kaffe för det var slut.

Gick upp till klassrummet där vi talade om spårledningar. Sen gick vi ut till bomanläggningen där läraren visade lite om hur man kopplade ifrån en anläggning, och sen gick vi in och lekte med modelljärnvägen... eh jag menade, tittade på ställverken till skolans modellbana. Sen fika och efter fikat talade vi om skarvfritt spår.

När vi var klara lagom till lunch skulle jag bege mig mot Småland. Men först tittade jag på när de bärgade bort svetsbussvraket.

 

Bärgning av vraket.


Sen körde jag mot Småland.


Väl där konstaterade vi att det behövdes nytt batteri till vårat gamla pinnlödningsaggregat. Så jag och en till begav oss till Växjö, rondellernas stad. Vi fick slå till GPS:en för att hitta till biltema, men sen kom vi dit.

Vi hittade batteriavdelningen och en anställd som kunde hjälpa oss för vi hittade inte de batterier vi hade räknat ut skulle få plats. Men han hittade tre stycken gräsklipparbatterier som passade. Han förstod också att vi inte skulle ha batterierna till en motorcykel eller en åkgräsklippare. Vi körde hem med våra batterier och seriekopplade dom så vi fick 36V och provkörde sen med hjälp av slipmaskinen som tillhör aggregatet.

Det fungerade. Sen tittade vi till motordressinen och lagade sen mat. Nu är vi trötta och det är sen så vi ska gå och lägga oss.


I morgon är det pinnlödning och bombyte i Virserum.

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards