bantekniker

Direktlänk till inlägg 20 januari 2012

Spårledningsteori

Av Bobjörk - 20 januari 2012 23:00

Vaknade och åkte till skolan efter att inte ha druckit kaffe för det var slut.

Gick upp till klassrummet där vi talade om spårledningar. Sen gick vi ut till bomanläggningen där läraren visade lite om hur man kopplade ifrån en anläggning, och sen gick vi in och lekte med modelljärnvägen... eh jag menade, tittade på ställverken till skolans modellbana. Sen fika och efter fikat talade vi om skarvfritt spår.

När vi var klara lagom till lunch skulle jag bege mig mot Småland. Men först tittade jag på när de bärgade bort svetsbussvraket.

 

Bärgning av vraket.


Sen körde jag mot Småland.


Väl där konstaterade vi att det behövdes nytt batteri till vårat gamla pinnlödningsaggregat. Så jag och en till begav oss till Växjö, rondellernas stad. Vi fick slå till GPS:en för att hitta till biltema, men sen kom vi dit.

Vi hittade batteriavdelningen och en anställd som kunde hjälpa oss för vi hittade inte de batterier vi hade räknat ut skulle få plats. Men han hittade tre stycken gräsklipparbatterier som passade. Han förstod också att vi inte skulle ha batterierna till en motorcykel eller en åkgräsklippare. Vi körde hem med våra batterier och seriekopplade dom så vi fick 36V och provkörde sen med hjälp av slipmaskinen som tillhör aggregatet.

Det fungerade. Sen tittade vi till motordressinen och lagade sen mat. Nu är vi trötta och det är sen så vi ska gå och lägga oss.


I morgon är det pinnlödning och bombyte i Virserum.

 
ANNONS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ bantekniker med Blogkeen
Följ bantekniker med Bloglovin'

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se