bantekniker

Direktlänk till inlägg 24 januari 2012

Vänsterhandstrubbel och slipning

Av Bobjörk - 24 januari 2012 19:23

Vaknade, åt frukost, skrapade bilen och åkte till skolan.

Bytte in och gick ut i hallen. Spände fast min bit och började sen fundera över om jag var vänster- eller högerhänt när det gäller vinkelslipar. Normalt är jag dubbelhänt men olika redskap hålls med olika händer. Efter ett tag kändes vänsterhandsgrepp som nåt bra. Nackdelen var att det sprutade mot ansiktet. Vi har ju ögonskydd så jag såg inga problem i det mer än att jag inte så så bra vad jag gjorde. Läraren tyckte dessutom det var svårt att visa hur jag skulle slipa när jag slipade "bakvänt".


Gick till fika.


Efter fikat provade jag att köra högerhänt och det kändes ganska bra, dessutom såg jag vad jag gjorde. Fick dessutom reda på att jag inte fick köra vänsterhänt för då fick jag sprutet i ansiktet. Tänk om jag inte kunnat köra högerhänt? Hade jag fått avbryta hela kursen då?

Nåväl, slipade och hade mig och plötsligt blev det lunch.

Den intogs i restaurangen. Handrullad pannbiff med trattkantarellsås.


Efter lunchen fortsatte jag slipa. En halvtimme innan fikat blev jag godkänd.

 

Vi städade och gick och fikade.


Efter fikat visade läraren hur man gjorde reparationer på en Robelslipmaskin. Sen visade han hur man använde den.

Sen åkte jag hem. Hemma sprang hyresvärdens katt fram när jag kom, men blev sen skrämd av en hund som kom nosande.


I morgon är det dags att slipa med Robelslip.


Bonusbild:

 

Det var ingen liten vinkelslip vi körde.

 
ANNONS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ bantekniker med Blogkeen
Följ bantekniker med Bloglovin'

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se