bantekniker

Direktlänk till inlägg 25 januari 2012

Mekande och slipande

Av Bobjörk - 25 januari 2012 19:19

Vaknade och åt frukost. Gick sen ut till bilen och använde den flytande isskrapan. Skönt att slippa återfrysning.

Bytte om och så gick vi till våra robelslipar.


Läraren gjorde återigen en genomgång och visade också hur man stängde av tvåtaktaren. Bra att veta.


Ställde upp min tvåtaktare, slog på choke och soppakran. Drog och drog i snöret. Provade att flöda förgasaren. Drog. Och drog av snöret. Tog min robelslip och gick in för att fixa det. Monterade bort "magnapullern" (alltså den som snurrar när du drar i snöret) och fixade snöret. Satt sen och försökte få snöret att fjädra tillbaka. Efter mycket om och men bestämde jag mig för att montera på en ny magnapuller. Läraren kom och konstaterade att magnapullern jag försökte spänna var trasig. Gick ut och försökte starta härket... eh, den underbara helvetesmaskinen igen. Läraren kom och försökte dra igång den. Efter några drag sa han att jag skulle kolla tändstiften, eftersom den eventuellt var sur. Gick och letade tändstiftsnyckel. När jag gick för att skruva loss det sa läraren att jag skulle ta en annan maskin "Den här var inte rolig". Lagom till jag bytt till en fyrtaktare och dragit igång denna var det fika.


Under fikat diskuterades huruvida det hette handkontroll eller dosa, det man har till sitt TV-spel.


Efter fikat började jag äntligen slipa min bit. Slipade för mycket och på fel ställe så första biten blev inte alls bra. Slipade och hade mig för att få den så bra det gick. Fick sen en ny bit räls med en termitskarv på. Började slipa ner den. Plötsligt var det lunch. Blev lax med kokt potatis i restaurangen. Intogs tillsammans med Falun och läraren på växelbyggnad. Vi talade om allt möjligt.

Gick sen bort och fortsatte slipa min bit. Läraren kom och gav lite tips. Stod och slipade och kontrollerade. Läraren kom plötsligt och stängde av maskinen för det var fika. Gick bort mot restaurangen. Telefonen ringde. Det var en person på Infranord som berättade att han tänkte komma över på tisdag och prata om min praktik.


Under fikat talade jag med två herrar jag pratade med igår på lunchen. De frågade mig igår hur man kom till skolans parkering och idag talade vi om vad vi gjorde på skolan. De går kursen BASÄSKYDD.


Efter fikat visade läraren en annan typ av robelslip som vi skulle få prova. Jag fortsatte slipa på min bit.

Läraren kom efter ett tag och konstaterade att den var rak, men att rundningen på ena sidan kunde  vara bättre och att ena sidan var sned men att det berodde på svetsare. Rundade min räl och sen pratade jag lite med de andra eleverna. Sen var dagen slut.


Åkte hem till min källare, hämtade posten och gick och handlade lite.


Nu är det dags för Sveriges Mästerkock och lite mat.


I morgon har vi lite teori först och sen är det mer slipning.


Bonusbilder:

   

Min slipasde bit till vänster och en fyrtakts robelslip till höger.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Ovido - Quiz & Flashcards