bantekniker

Direktlänk till inlägg 31 januari 2012

Kapning och slipning

Av Bobjörk - 31 januari 2012 19:11

Gick upp, åt frukost och åkte till skolan. Bytte om och gick upp till svetshallen.


Dagens uppgifter gick igenom. Bland annat skulle några 43-kilosräler i hallen skrotskäras. Jag och två till kastade oss på uppgiften och kapade upp rälsen i 1-metersbitar. Lyckades bränna lite märken i mina skyddsglasögon (inte svetsarglasögonen). Vadå? Ska inte de ligga bakom när man skär räls med gas? Efter detta var det lite smålugnt innan fikat.


Efter fikat skulle jag och en till slipa mangankorsning med vinkelslip. Vi behövde då halvmasker med partikelfilter.

Det fanns dock bara gasfilter i min låda så, efter att ha övertygat läraren om att brunt är gasfilter, jag fick gå och hämta nytt i förrådet.

Sen började jag slipa korsningen för den andra hade börjat slipa en annan korsning. Slipade, tryckte och hade mig. Kunde inte riktigt bestämma mig för hur jag skulle hålla. Dubbelhänt som tidigare nämnts.

Lunchen intogs i restaurangen tillsammans med signalare och kontaktledningsmänniskor. Det som serverades var helstekt fläskkarré med kokt potatis och rödkål.


Efter lunchen visade läraren vad som händer om man sätter eld på en läckande regulator på en acetylenflaska.

Sen slipade jag vidare på min mangankorsning. När jag skulle ta på utsidan av spetsen fick jag återigen hand-dilemma. TIll slut hittade jag en slags kombination av höger- och vänsterhandsfattning.


Fika


Efter fikat fixade vi ett "rälsbrott" dvs två målade streck på en av skolans spår. Vi försökte åtgärda detta men hade en för kort imaginär passbit så det funkade sådär.

Slipade sen lite mer och packade sen ihop. Sen visade läraren hur man använde mallarna för att kontrollera om man slipat korsning korrekt (inte min korsning den är det en del kvar på, men så är mangankorsningen speciell också).


Snackade med svetsare och åkte hem. Idag kom inte tiger fram utan den andra katten. Jamade och stod precis där jag tänkte sätta ner benet för att gå ur bilen. Sa till kattskrä... katten att jag tänkte kliva ur. Besvarades med ett jamande och sen smög katten mot min entrédörr. Gick dock mot min brevlåda först och då gick katte å satte sig under mattes trappa istället.


I morgon har vi en annan lärare för vår är hos tandläkaren. Det blir den läraren vi hade när vi provade att köra spårriktare.


Och för er med bra minne: Ja, jag skulle mött Infranord idag, men det blir på torsdag istället.


Bonusbild:

 

Mangankorsning

 
ANNONS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bobjörk - 30 april 2014 16:48

Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...

Av Bobjörk - 21 november 2012 18:13

Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...

Av Bobjörk - 8 november 2012 16:25

Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...

Av Bobjörk - 25 oktober 2012 22:31

Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...

Av Bobjörk - 10 juli 2012 23:30


Vaknade, drack en halv kopp kaffe. Resten blev kvar i koppen. Gick ner för att leta efter en grej i bilen, insåg att jag inte hinner med tåget och tog bilen till Nacka station. Sen tåget därifrån och tunnelbana från Slussen. Flygbuss från Cityt...

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ bantekniker med Blogkeen
Följ bantekniker med Bloglovin'

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se