bantekniker

Alla inlägg den 1 februari 2012

Av Bobjörk - 1 februari 2012 19:08

Vaknade och åt frukost, åkte till skolan. Vi talade hockey. Djurgården förlorade ju tyvärr igår.

Sen gick vi och tog fram några kärror med Acetylen och Oxygen för nu skulle vi kapa skrot.

Vi delade upp oss. Eftersom en person är sjuk var vi udda antal. Jag blev därför själv. Skulle skrota en korsning. Vi hade annan lärare idag och han kom med massa tips om hur man kapar en bult. Lite för mycket tips. Blev störd av det.

Ännu mer störd blev jag när han vred på regulatorerna när jag kapade. Lågan slocknade. Hittade ett bra sätt att stå och kapade några bultar. Blev väldtig varmt om knäet. Visade sig brinna lite vid mitt knä... släckte det.

Sen blev det fika.


Efter fikat skulle jag inte få jobba vidare på min korsning utan skulle kapa vanlig räls. Tråkigt ju... det har jag ju gjort flera gånger. Inte blev det bättre av att lären hade åsikter om min låga. Jag kunde skrotkapa med den så den måste ju varit bra. Den som han ställde in kom man ju inte igenom med. Man behöver lite annorlunda låga när det blåser och är 7 minusgrader. Vräkte rälsen över ända och skulle göra ett kort kap på undersidan där det inte blivit kapat. Då kom båda lärarna (för nu hade den ordinarie kommit tillbaka) och hade åsikter om hur jag skulle stå och ha slangarna. För ett kap som skulle ta kanske två sekunder... nu surnade jag till och stängde helt sonika av brännaren och sa till lärarna precis vad jag kände. Att jag inte kan kapa när de hela tiden har motstridiga åsikter och dessutom vrider på mina regulatorer när jag kapar. Gick sen iväg för att lugna ner mig. DUmt att försöka kapa när det går åt helvete och man redan är irriterad. Stötte ihop med en annan lärare som vi haft tidigare i kap och slip och han förstod min reaktion och särskilt att jag blev upprörd när man vrider på mina regulatorer för det gör man inte när nån kapar, menade han. GIck tillbaka efter ett tag och fick lite kapat. Sen blev det lunch.


Blev bergtungsfile i restaurangen. Måste verkligen orka göra matlåda nån dag. Intog maten tillsammans med en kontaktledningselev från Stockholm.


Efter maten fortsatte vi kapa. Var lite jobbigt att flytta 3-meterslängder med räls själv men det gick. Fika.


Efter fikat fick vi prova på att kapa gaturäls, det var lite klurigare än vanlig vignolräls (som räls kallas). Min gas och mitt oxygen var nästan slut när vi slutade för dagen. Bytte flaska och bytte om och åkte hem. I korsningen utanför huset låg det splitter från nån billykta. Action på landet!


Nu blir det Sveriges Mästerkock på Tv4.

Eld · Fritid · Skolan

Presentation


En blogg om en studerande vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Fråga mig

20 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Ordlista

En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.

 

BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)

Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.

FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)

Grenspår - Det spår som viker av i en växel

Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar

Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.

Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel

Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.


Skapa flashcards