Direktlänk till inlägg 2 februari 2012
Vaknade, åt frukost och gick ut till bilen. Körde iväg. Plötsligt frös det på på rutan. Fick köra med spolning konstant medan defrostern arbetade. Men sen kom jag fram till skolan och bytte om.
Vi tog fram gasflaskor och började kapa. Jag hade fortfarande mina räls att kapa, men först behövde jag sätta på mina regulatorer. Självklart läckte dom. Men sen började jag kapa. På alla möjliga sätt. Och så blev det fika.
När vi kom tillbaka från fikat hade vi publik. På andra sidan järnvägen lekte några förskolebarn på en kulle med sina lärare. (för jag antar att de var förskolelärare). De blev väldigt fascinerade av de nio personerna i gula kläder som eldade, sprutade glöd och bankade med släggor på räls. (Bankade lite extra bara för att ). Kapade klart och lastade ner räls i container med hjälp av läraren och hans gaffeltruck. (Mer show för barnen). Vi packade ner lite i containrar och sen blev det lunch. Doris fyllda paprika med potatismos. Efter mat och kaffe lussnade jag på när Dojan i restaurangen försökte förklara för ägaren hur hon höll reda på två Jonas B när båda skrevs som Jonas B på krita-listan.
Sen gick jag till de andra och vi diskuterade att jag borde dricka rosé och gå på stureplan eftersom jag är från Stockholm.
Efter lunchen packade vi ihop det sista och gick in och städade roblar. Sen städade vi av golvet vid vår plats inne i svetshallen. Sen var det ny titelmatch i brottning och fika. Efter fikat bytte jag in till civila kleder och gick upp till klassrum 311. Där hade vi genomgång av provet. Tre fel hade jag. Sen pratade vi om nästa vecka då vi har motorsågskurs.
Satte mig i bilen och drog hem. Handlade lite på ICA och körde sen sista biten hem. Satte mig vid datorn och lagade mat sen.
I morgon bär det av mot Virserum. Måste hämta mina bra skor bland annat.
Nästa vecka blir det motorsågskurs.
Bonusbild:
Fd korsning. Kapning av korsning.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 |
5 |
|||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 |
12 |
|||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 |
19 |
|||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
26 |
|||
27 | 28 | 29 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.