Direktlänk till inlägg 8 februari 2012
Vaknade, åt frukost och tog mina skivor och gick ut till bilen. Gick inte att spela dom så uppenbarligen är det själva stereon som inte tycker om minusgrader.
Kom fram till skolan och bytte om. Vi knatade ut i skogen och fällde björkar. Jag fällde min men den föll inte eftersom det var grenar ivägen. Vilket var planerat för då kunde läraren visa hur man gjorde för att på ett säkert sätt få trädet att falla. När vi gjort det var det fika och sen gick vi ut och började vi kvista och kapade sen upp träden i fyrameterslängder för att bli massaved. Vi kapade även lite småträd för att röja en väg åt skogsmaskinen. Sen fick vi välja varsitt träd för att fälla efter lunch. Men innan lunch hade vi ett möte med myndigheten för yrkeshögskolan. Gav oss absolut ingenting men vi gjorde i alla fall intryck när vi klampade in med stålhättebeklädda stövlar, skogshuggarkläder och doftade skog och tvåtaktsrök. Sen åt vi mat. Blev pasta med ostsås för min del. Från medtagen dosa.
Sen ut i skogen där jag bestämde åt vilket håll jag ville fälla min krokiga björk. Gjorde fällskäret men fällde inte trädet för först fällde vi de andras träd.
Mitt blev det sista att falla till marken. Inget snygg snitt men tack vare bra brytmån (trots att delar kapades bort) och kil så välte den precis där jag ville ha den.
12 meter björk fälld av Bobjörk.
Sen kvistade vi och kapade upp detta.
Nästa del i kursen var att kapa träd med spänning i. Så vår gruppapa klättrade upp i några spinkiga träd och böjde ner dessa. Sen skulle man räkna ut var trädet skulle gå av när man släppte på spänningar. 30 poäng var full pott. Min slana gick av nästan rätt. 28 poäng. Sen hade vi instickstävling. Man skulle såga in i en ruta och komma ut på andra sidan stocken i en annan ruta. Jag kom ut perfekt... eller ja, om rutan varit där. Sidled var det bra men inte höjdled. Endast 40 poäng.
Sen hade vi teoriprov B. Och det gick inte bra. Omprov. Hade jag kryssat de alternativ jag tänkte svara på två frågor hade jag fått G. Men nu hade jag av nån anledning kryssat i fel svar...
Nåväl, får ett nyttt försök i morgon. Åkte hem och lagade mat och kollade på Sveriges Mästerkock.
I morgon är det omprov och sen övning och sen uppkörning. Såga ner spikrak gran perfekt.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 |
5 |
|||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 |
12 |
|||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 |
19 |
|||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
26 |
|||
27 | 28 | 29 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.