Direktlänk till inlägg 9 februari 2012
Vaknade och åt frukost och åkte till skolan och bytte om. Läraren gick igenom några frågor som folk ofta har fel på för de 6 som skulle göra omprov, däribland jag. Vi skrev prov och jag fick nu endast ett fel. Tolkningsfel.
Sen ut i skogen och välja ett träd att fälla över nejden. Jag valde femton meter nästan spikrak björk och jag och min namne, som hade trädet intill, röjde undan lite sly och annat som var i vägen för våra träd och för vår reträttväg.
Jag och min björk.
Sen fick vi utrymma och så för att man skulle fälla en gran och sen fällde min namne sitt träd över detta. Sen röjde vi upp lite och jag blevg därför den siste att göra "uppkörningen". Allt var inom marginalerna men på gränsen. Men det blev godkänt. Sågade lite för långt bak så när jag körde in kilen inför sista skäret så stack trädet. Men eftersom jag snabbt retirerade blev det godkänt. Sen skulle jag få godkänt på kvistning. Och så kvistade jag två kvistar... soppatorsk... fick en ny såg och hann tre kvistar innan även den fick slut på bränsle... den sista räckte för att kvista och sen kapa upp i 4-meterslängder. 8-meterskapet blev till att såga uppifrån, stanna halvvägs och sen såga nerifrån för att inte låsa fast sågen.
Sen gick vi in för att putsa och feja våra motorsågar. Min krånglade såklart och ville inte ha kedjan på därför avsett drivhjul. Sen gick vi och hade avslutning. De som gjort bäst ifrån sig fick pris. Jag var inte en av dom då.
Sen åkte vi nästan hela gänget till Burger King eftersom vi missat både morgonfika och lunch.
När vi stod i kön kom även de båda dalmasarna in och skulle äta innan de åkte hem till Siljansnäs. När jag ätit klart åkte jag hem och tog lite kaffe. Framåt kvällen drog nån granne igång musik så rutorna skallrade. Grannar hördes skrika och han sänkte men höjde flera gånger. Upphörde till slut och friden låg åter över Vejbystrand.
I morgon är vi följdaktligen lediga och nästa vecka vet vi inte riktigt vad det blir. Lite för kallt för termitsvetsning och slipersbyte.
Bonusbild:
Min fällda björk.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 |
5 |
|||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 |
12 |
|||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 |
19 |
|||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
26 |
|||
27 | 28 | 29 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.