Direktlänk till inlägg 13 februari 2012
Vaknade, åt frukost och tittade på TV4 som hade... tillfälligt avbrott.
GIck ut till bilen och hade problem med ispansar på bilen. Hacka, banka, slå.
Tänkte sen lyssna på radio eftersom det strular med CD, men fick inte in nåt. Jaha, totalbugg tänkte jag.
Kom fram till skolan, konstaterade att jag intew hade kopplat in nån av de tre antennkablarna min bil har, i stereon och bytte om. Endast tre personer hade uppmärksammat att vi började tidigare idag. Vi gjorde först en enkät om skolan till Myndigheten för Yrkeshögskolan och sen gick vi igenom veckans uppgifter.
Min grupp skulle bygga klart en tredjedels växel med rörlig korsning. Min grupp bestod av mig och... tre sjuka/icke närvarande personer. Nåväl, vi körde ut alla grejer och sen var det fikadags.
Efter fikat började jag sopa min arbetsplats fri från snö och fick lite hjälp från en annan grupp. Fixade i ordning med regulatorer och liknande för att smälta is.
Lunch. Hade matkupong kvar så jag åt i restaurangen tillsammans med en från kontaktledning och så en bantekniker. Vi diskuterade Stockholm och varför jag kör V70 medan andra kör Fiat Punto.
Efter maten gick jag upp och hämtade en packning till regulatorn och körde igång utrustningen. Hade lite problem med oxygenet först men fick till det och började tina upp korsningen.
Stod och värmde och tinade. Knakade och hade sig när spänningar släppta i stålet. Brann lite då och då när lite fruset gräs tog eld eller kreosotslipersen blev varm.
Blev fika. Efter fikat fixade jag klart med värmningen och ställde sen in gaskärran i en närliggande verkstad. Sopade och fixade lite och sen anlände förstärkningar. Fast nu kunde vi ändå inte göra så mycket idag, hade inte förberett för att flytta sliprar och räls eftersom det är svårt att baxa långsliprar själv.
Så i morgon börjar vi kapa och bygga.
Åkte hem, kände mig förkyld. Typiskt.
I morgon ska vi alltså fortsätta bygga en tredjedels växel.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 |
5 |
|||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 |
12 |
|||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 |
19 |
|||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
26 |
|||
27 | 28 | 29 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.