Direktlänk till inlägg 14 februari 2012
Vaknade, småhängig, och åt frukost. Skrapade rutorna på bilen och åkte till skolan.
Nu var min grupp större då två av de tre sjuka återkommit och fyra från en annan grupp förstärkte.
Tre meter från vår tredjedels växel stod nu en rad med Österrikiska vagnar där det bodde tyskar, schweizare och allt möjligt som jobbade på det på bangården uppstållda sliptåget. De låg och sov (personerna alltså inte vagnarna) men vi skulle ju arbeta. VI drog igång kapmaskiner, bankade och slog på sliprar med mera. Fönsterluckor öppnades, det tittades ut. Vilket jävla oväsen.
Vi tog fika.
Efter fikat fortsatte vi arbeta med att rikta sliprar, kapa räls, borra pandrolplattor, tina upp plattorna med mera. En man kom ut från vagnarna och pratade med oss. Undrade hur många dagar vi skulle arbeta där. "We went to sleep 5.30 and at 8.00 you *visar med händerna hur man kör maskiner*"
Det är förvisso inte så roligt men vad kan vi göra? Tror de förstod det men de var inte glada.
Lunchdags.
Panerad fjärilskotlet. "Såsen innehåller trattkantarell". Hade en kupong kvar. TIll efterrätt tog jag några pannkakor och kaffe.
Efter det diskuterade vi hur man kunde hålla på ett lag oavsett om de är på väg ur elitserien. Det syftades på att jag höll på Djurgården.
Efter lunch gick vi ut till vår växel igen. Vagnarna intill hade nu el och vatten inkopplat. Vi försökte få till spårvidden. Den hade ändrats från 1435 till 1425 på nåt sätt. Bända, slita banka. Pandrolclipsen ville inte fästas för vår panpuller fungerade inte på de underläggsplattorna vi hade.
Fika.
Sen ut och göra ett sista ryck. Men först snöbollskrig. Men sen gå och arbeta.
En person kom ut och återigen påpekade att vi förde oväsen men ville också tala med vår lärare eftersom de inte längre hade ström och läraren var ansvarig för sådant. Vi bad honom gå till receptioen och söka läraren. Vi packade in allt i vår Opel och gick och bytte om.
Åkte hem. Handlade ett paket kaffe och parkerade sen vid huset. Katten Tiger kom gående. Han var som vanligt trevlig men sen började han bita och riva min fot och då fick han gå upp till husse å matte.
I morgon skall det termitsvetsas.
Är lite sugen på att börja igen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan. Eller ska jag kanske låta bloggen vara kvar som ett minne? ...
Hade egentligen tänkt skriva om vad jag gjorde förra helgen, men så har så mycket annat kommit emellan, bland annat arbetsförmedlingen och ekonomi. Sen vet jag inte hur många gånger jag kommer åka till Småland efter vad jag fått reda på idag. Ska ner...
Jag kommer i fortsättningen börja blogga om museibanejobb istället. Eftersom det inte verkar bli nåt jobb som bantekniker men jag på nåt sätt ändå upprätthåller viss kompetens genom att reparera och underhålla en museibana. Det blir också ewn hel d...
Vill inte att bloggen ska dö, vilket den nästan gjort. Dock besöker folk fortfarande den. Funderar på att kanske börja skriva om vad jag gör på museijärnvägen jag är aktiv på. Det är ju banteknik faktiskt. Funderar över helgen och så får ni se se...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 |
5 |
|||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 |
12 |
|||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 |
19 |
|||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
26 |
|||
27 | 28 | 29 | |||||||
|
En liten ordlista. Skriver in mer när jag kommer på att jag använt dom i bloggen.
BKS - Bakre korsningsskarv, dvs växelns bakände (dvs när spåret delats i två spår)
Dra krok - Befästa pandrol E-clip, görs med ett speciellt verktyg.
FSK - Främre korsningsskarv, dvs växelns framände (som alltid är innan det delar sig)
Grenspår - Det spår som viker av i en växel
Isol/Isolskarv - Isolerskarv, en skarv som isolerar två räler från varandra och på så sätt skapar två spårledningar
Passräl - En bit räl, minst fem meter, som läggs in för att åtgärda ett rälsbrott, en knäck på rälen eller liknande. Kan även vara en isolskarv mitt på.
Spårledning - Genom rälsen går, oftast, en svag spänning, som när det kortsluts av tåg, får en signal att gå om till stopp, en bom att fällas eller visar för tågtrafikledningen var tåget befinner sig. Spårledningar delas upp i sektioner med hjälp av isolskarvar.
Stamspår - Det spår som går rakt fram i en växel
Transversal - Delen mellan två växlar som ligger BKS mot BKS. Består oftast av sex långsliprar samt tre korta (2 meter) sliprar i grenspåren.